משנות מציאות
פרופ' אורטל סלובודין וד"ר אודיה כהן מהאוניברסיטה זכו ב"פרס ברלסון להבנה בין יהודים וערבים על שם יצחק רבין".
מפגש אקראי בין פרופ' אורטל סלובודין וד"ר אודיה כהן, שתי חברות סגל ממחלקות שונות באוניברסיטה, הוליד שיתוף פעולה מחקרי וזכיה ב"פרס ברלסון להבנה בין יהודים וערבים על שם יצחק רבין". הפרס מוענק זו השנה ה-29 לא.נשים ומיזמים שתרמו לקידום ההבנה, קירוב לבבות ויצירת שותפויות בין המגזר היהודי והמגזר הערבי.
שיתוף הפעולה בין ד"ר אודיה כהן, מהמחלקה לסיעוד, ופרופ' אורטל סלובודין, מבית הספר לחינוך, נוצר בסדנא לחוקרות צעירות, שם הבינו כי על אף הבדלים ברקע המקצועי, האישי והתרבותי, הן חולקות תפיסת עולם דומה לגבי הקשר בין האקדמיה והחברה.
ד"ר אודיה כהן מתמחה בתחום של מוכנות לחירום. לפני שהפכה לחוקרת באקדמיה, עבדה במשך 15 שנים כאחות בבתי חולים ובקהילה. פרופ' אורטל סלובודין מתמחה בהיבטים חברתיים ותרבותיים של בריאות הנפש ופסיכולוגיה קלינית. פיתוח של סדרת לומדות מקוונות לחיזוק הכשירות התרבותית בזמני חירום זיכה אותן, כאמור, בפרס ברלסון להבנה בין יהודים וערבים. שווי הפרס – 20 אלף שקלים, והתורם ויליאם ברלסון הקדיש אותו לזכרו של יצחק רבין ז"ל.
"למחקר ולהוראה באקדמיה יש תפקיד מכונן בעיצוב פני החברה, ותפקידן לרתום את הכלים והמשאבים העומדים לרשותן לאיחוי המרקם החברתי בעתות חירום ומשבר", אומרות החוקרות.
בבסיס הלומדות עומד הרעיון כי מודעות לערכים התרבותיים של מטפלים ומטופלים מקבוצות שונות בחברה הישראלית תסייע לא רק בשיפור יעילות הטיפול, אלא גם בצמצום הפערים ובהגברת הסולידריות והחוסן החברתיים.
הצורך בהגברת הכשירות התרבותית של צוותי חירום התחזק בתקופת משבר הקורונה. הקורונה לא רק יצרה אתגרים רפואיים וכלכליים דרמטיים, אלא גם החריפה את הפערים הקיימים בין קבוצות חברתיות ותרבותיות בחברה הישראלית. בתקופה זו, נכנסו לתמונה צוותי סיוע כמו אנשי רשויות מקומיות, חיילים, שוטרים, ומתנדבים. כל אלו נדרשו לתת במהירות מענה מקצועי לאוכלוסיות מגוונות שלעיתים אינן מוכרות להם.
הלומדות שפיתחו החוקרות, היו דרך אינטראקטיבית, יעילה וידידותית לספק לצוותי החירום כלים שיסייעו להם לתת מענה מקצועי ורגיש לאוכלוסיות מגוונות. לצד חשיפה לידע אקדמי עשיר, הלומדה כוללת ראיונות מוקלטים עם מומחים בתחום, סרטונים וקטעי עיתונות.
מוסדות אקדמיים, מוסדות להכשרה מקצועית ומוסדות בריאות אימצו את הלומדות והטמיעו אותן בארגוניהם. שיתוף פעולה פרודוקטיבי נוצר עם משטרת ישראל; נציגים מטעמה ביקרו באוניברסיטה כדי ללמוד מקרוב על הלומדות ולהתאים אותן לעבודת המשטרה.
לאחר מספר מחקרים בהם הוכחה יעילות הלומדה בהגברת הכשירות התרבותית, היא תורגמה לאנגלית ועומדת לרשותם של צוותי סיוע ברחבי העולם. קידום התהליך הסתייע במענקים מכמה גורמים, וביניהם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והפקולטה למדעי הרוח והחברה.