אוניברסיטת בן-גוריון בנגב פותחת את תשפ"ו עם תוכניות חדשות ושילובים בין תחומים
בשעה שצוותים מקצועיים טרחו על שיקום המבנים והתשתיות שנפגעו במלחמת 12 הימים, השלימה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב את היערכותה לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו כשהיא מציגה סדרת חידושים משמעותיים בתוכניות לימוד, מגמות פורצות דרך ושילובים בין תחומיים הממקמים אותה בחזית החדשנות האקדמית בישראל.
בשעה שצוותים מקצועיים טרחו על שיקום המבנים והתשתיות שנפגעו במלחמת 12 הימים, השלימה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב את היערכותה לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו כשהיא מציגה סדרת חידושים משמעותיים בתוכניות לימוד, מגמות פורצות דרך ושילובים בין תחומיים הממקמים אותה בחזית החדשנות האקדמית בישראל.
מלחמת 12 הימים לא פסחה על המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב הייתה בין הנפגעות הקשות. הטילים וההדף גרמו נזקים ממשיים למבנים מרכזיים בקמפוס המרכזי, כולל כיתות לימוד, מעבדות מחקר, בניין הספרייה ומתקן משמעותי במרכז הספורט. ובכל זאת- מתוך ההריסות כבר נובטים ניצנים של התחדשות. בצל הקשיים, החלה האוניברסיטה, במהלך מאורגן וממוקד לשיקום ותיקון הנזקים, תוך התגייסות של כלל המערכת האקדמית והמנהלתית, כדי להבטיח ששנת הלימודים תשפ"ו תיפתח ברגל ימין.
בזמן שהצוותים המקצועיים טרחו על שיקום התשתיות שנפגעו, השלימה האוניברסיטה את היערכותה לפתיחת השנה האקדמית, כשהיא מציגה סדרת חידושים משמעותיים המשקפים את השינויים המואצים בעולם המדע. כל אלה מתכתבים עם תוכניות לימוד חדשות, מגמות פורצות דרך, שילובים בין-תחומיים:
תוכנית ראשונה מסוגה בישראל - תואר שני למנהלים עם הסמכה בבינה מלאכותית
MBAI: מדובר בלימודי תואר שני למנהל עסקים (MBA) עם הסמכה נוספת בבינה מלאכותית, הראשונה מסוגה בישראל. את התוכנית הקימו במשותף הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, המכון לבינה מלאכותית של האוניברסיטה (The Institute), במסגרתה ישולבו גם קורסים עם הסמכות של חברת Nvdia. בצד הניהול האקדמי, את התכנית מלווה גם יועץ מצד התעשיה: דובי פרנסס, ראש קבוצת המשקיעים GROUP 11 וממייסדי The Institute
תוכניות למצטיינים בתחומי הפיזיקה
תוכנית "גלקסיה" למצטיינים משלבת לימודי תואר ראשון ושני בפיזיקה, ומעניקה לסטודנטים הזדמנות להתנסות מוקדמת בעולם המחקר. תוכנית נוספת-"ברקים", מציעה מסלול ייחודי המשלב פיזיקה, הנדסת מכונות וקורסים מהנדסת חשמל- שילוב פורץ דרך בין תיאוריה מדעית והנדסה יישומית.
תוכנית חדשה להסבת אקדמאים ואקדמאיות לתחום מדעי האֲחָיוּת (סיעוד)
בתוך כך, ניכרת תנופה גם בתחום הבריאות, עם פיתוח תוכניות חדשות שמטרתן לתת מענה לצרכים המתפתחים של המערכת הרפואית. מסלול חדש ויחודי שעתיד להתחיל השנה הוא מסלול להסבת אקדמאיים לתואר במדעי האֲחָיוּת (סיעוד). תוכנית ההסבה לאחיות ולאחים פותחת בפני אקדמאים הזדמנות משמעותית לקריירה בעלת ערך, שליחות והשפעה אמיתית על חיי האנשים ובריאותם.
מגמות חדשות בתארים שניים בתחומי הבריאות
הצורך העולה וגובר בהכשרה רב-תחומית במערך הבריאות בא לידי ביטוי במסלולים חדשים בפיזיותרפיה לתואר שני המתאימים גם לבוגרות ובוגרי ריפוי בעיסוק. מטרת הלימודים היא להרחיב את המיומנויות הקליניות והמחקריות של אנשי המקצוע בשני התחומים, ולהעמיק את ההבנה של נקודות ההשקה ושיתופי הפעולה האפשריים ביניהם. התוכנית מציעה מסגרת אקדמית המשלבת ידע תיאורטי עם פרקטיקה מתקדמת, תוך עידוד חשיבה אינטגרטיבית בתחום השיקום. הלימודים יתקיימו ביום מרוכז אחד בשבוע, כדי לאפשר לסטודנטים להתמקד בעשייה הקלינית לצד הלימודים.
התוכנית תכלול שתי מגמות: מגמת שיקום - לקדם את תחום השיקום בארץ ובדרום בפרט, ולפתח שדרה ניהולית של אנשי מקצוע איכותיים עם יכולות קליניות ומחקריות גבוהות. המגמה פתוחה לבוגרי תואר ראשון בפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ותחומים קרובים כמו מדעי הבריאות, פסיכולוגיה והנדסה. ומגמת אורטוטיקה ופרוסטטיקה (תותבות וסדים)- המגמה כוללת הכשרה ייחודית בתחום המשלבת בניית תותבות וסדים והבנה שיקומית רחבה. ההכשרה ממומנת על ידי משרד הבריאות. הלימודים יתקיימו בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון בנגב וההכשרה תתקיים במרכז הרפואי לשיקום עדי נגב – נחלת ערן.
בנוסף למסלולי הלימוד הקיימים מציעה האוניברסיטה תואר שני במדעי הרפואה (.M.Med.Sc) עם מגמה באפידמיולוגיה (מדעי נתונים רפואיים). המסלול נועד להכשיר מומחים בתחום ניתוח ה-"Big Data" הרפואי. תוכנית הלימודים משלבת מחקר שדה, כתיבה מדעית ושיתופי פעולה עם אנשי מקצוע ממגוון תחומי הבריאות ומאפשרת לסטודנטים לרכוש כלים מתקדמים להתמודדות עם אתגרי מערכת הבריאות בעידן הדיגיטלי.
תואר ראשון חדש בקיימות ושמירת סביבה
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב השכילה להבין שמשבר האקלים הוא כבר לא תרחיש עתידי אלא מציאות יומיומיות המחייבת פעולה דחופה. בית הספר לקיימות ושינויי אקלים ע"ש גולדמן וזוננפלד שם לו למטרה להכשיר את מי שיובילו את השינוי בתחום ומציע מהשנה תואר הראשון בקיימות ושמירת סביבה. בשנים האחרונות הנושא נלמד כחטיבה והשנה נפתח כתואר בפני עצמו, במתכונת דו-מחלקתית (דו-חוגית) בשילוב עם תחום נוסף ממגוון הנושאים שמוצעים באוניברסיטה. במסגרת התואר, הסטודנטים רוכשים כלים מעשיים וידע עמוק במגוון תחומים: ממשבר האקלים והסביבה, דרך ניהול משאבים, ועד היבטים כלכליים, חברתיים ומדיניים של קיימות.
התוכנית שמה דגש על פיתוח חשיבה מערכתית ויצירתית, מתוך הבנה שהפתרונות לאתגרים הגלובליים יגיעו ממי שיידעו לראות את התמונה הרחבה ולחבר בין תחומים. בוגרי התוכנית צפויים להשתלב בזירות ההשפעה המרכזיות: באקדמיה, במגזר הציבורי, בחברה האזרחית ובתחום העסקי ולהוביל מהלכים שיקבעו את עתיד הסביבה, החברה והכלכלה בעשורים הקרובים.
תואר שני חדש במדעי הקוגניציה והמוח (M.Sc)
תוכנית חדשה שנפתחת באוניברסיטה היא התוכנית לתואר שני (M.Sc) במדעי הקוגניציה והמוח, שתחת בית הספר למדעי המוח ולקוגניציה. מטרתן המרכזיות של המחקר בתחום הן השגת הבנות כיצד המוח קולט ומעבד מידע חושי, זוכר, שולט על תנועה ומקבל החלטות. המחקר היישומי מיישם ומפתח את תוצרי המחקר הבסיסי כדי להתמודד עם מחלות של המוח ומערכת העצבים, ומנצל את הידע הבסיסי לפיתוח שיטות חדשות לבינה מלאכותית ורובוטיקה. התוכנית לתואר שני במדעי הקוגניציה והמוח מיועדת להכשיר סטודנטים מתוך נקודת מבט רב תחומית. במסגרת הלימודים מוצעים מגוון קורסים, החל ברמה המולקולרית, דרך רמת התא, הרשת, המערכת ועד הרמה הקוגניטיבית של המוח השלם.
חטיבות לימודים חדשות
לצד פיתוח תוכניות חדשות במדעי הבריאות, ההנדסה והמדעים המדויקים, הושקעה חשיבה גם בגיוון ההיצע האקדמי בתחומים נוספים ובכך מתווספות השנה שתי חטיבות חדשות לתוכניות התואר הראשון: ניהול תיירות ופנאי וקשרי שפה וחברה. אף שאינן נרשמות בתעודת הבוגר, הן מרחיבות את אפשרויות הבחירה של הסטודנטים ומקנות גיוון אינטלקטואלי.
לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו, מתחדדת המגמה לשלב בין מצוינות אקדמית ובין אחריות ציבורית וחברתית
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מחזקת את מחויבותה לסביבה אקדמית שבה המחקר, ההוראה והעשייה הקהילתית שזורים אלה באלה, מתוך תפיסה הרואה באדם, בחברה ובמרחב המקומי חלק בלתי נפרד מהעשייה האקדמית.
הגידול המתמשך במספר הסטודנטים, בהיקף המחקר ובשיתופי הפעולה המקומיים והבין- לאומיים, לצד העמקת הקשרים עם הקהילה מעידים על אוניברסיטה הנעה קדימה באופן עקבי, תוך שילוב בין פיתוח אקדמי, התקדמות טכנולוגית ומעורבות חברתית.