מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

אפליה בקולנוע: מודל AI שניתח עשרות אלפי פוסטרים מסחריים של סרטים אמריקניים, מצא ייצוג נרחב לשחקנים לבנים על פני חבריהם מייצוג אתני שונה.

קבוצת מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב השתמשה במודל AI שניתח עשרות אלפי פוסטרים מסחריים, שמצביע על ייצוג נרחב לשחקנים לבנים על פני חבריהם מייצוג אתני שונה.

print-img
קבוצת מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב השתמשה במודל AI שניתח עשרות אלפי פוסטרים מסחריים, שמצביע על ייצוג נרחב לשחקנים לבנים על פני חבריהם מייצוג אתני שונה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Humanities and Social Sciences Communications.

מבת הים הקטנה ועד ג'יימס בונד, נושא הייצוג האתני עדיין מהדהד בתעשיית הקולנוע האמריקאי. בשנים האחרונות נרשמה עלייה בייצוג שחקנים מקבוצות אתניות שונות בפוסטרים של סרטי קולנוע אמריקאים, אולם נראה שבכל זאת עדיין קיימת אפליה מובנית. קבוצת מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב השתמשה במודל AI שניתח עשרות אלפי פוסטרים מסחריים, שמצביע על ייצוג נרחב לשחקנים לבנים על פני חבריהם מייצוג אתני שונה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Humanities and Social Sciences Communications.

נושא הגיוון האתני הוא אחד הנושאים הבוערים בסדר היום הציבורי, ובעולם הקולנוע בפרט. תעשיית הקולנוע הפכה למרכיב חשוב בעיצוב תפיסות תרבותיות וחברתיות, כבר משלב הפוסטרים שמופצים לפני יציאת הסרט לאקרנים. רוב המחקרים שנעשו עד היום בנוגע לפוסטרים חלשו על חלק קטן מאוד מהכרזות שפורסמו ונעשו באופן ידני וכזה שלא מכליל ומזהה מגמות מורכבות.

קבוצת מחקר בהובלת ד"ר גלית פורמן אלפרט מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בנתה מודל בינה מלאכותית המאפשר להרחיב את היקף הנתונים הנבדקים. למעלה מ-45,000 פוסטרים של כ-24,000 סרטים דוברי אנגלית שהופקו בארה"ב בין השנים 1960 ו-2021,  נבדקו בהתאם למגמות ייצוג המגוון האתני של שחקנים המופיעים על פוסטרים מסחריים לסרטים.

מודל הבינה המלאכותית התבסס על סיווג השחקנים לקבוצות אתניות מוגדרות מראש. באמצעות האלגוריתם סווגו עשרות אלפי הפוסטרים למערך תמונות על פי הקבוצות אליהן השתייכו.

החוקרים מצאו ששחקנים לבנים הופיעו בעקביות על פוסטרים בתדירות גבוהה יותר מאשר שחקנים שחורים, אסיאתיים והודים, אולם יש מגמה של צמצום פערים - אחוז השחקנים הלבנים המוצגים בפוסטרים ב-60 השנים האחרונות- ירד מיותר מ-90% ב-1960 ל-77% ב-2020, ובמקביל אחוז השחקנים השחורים המוצגים בפוסטרים הכפיל את עצמו בעשר שנים מ 2010 ל-2021 לכדי 17.5%. מגמת עליה פחות משמעותית נצפתה בייצוגים אתניים האחרים.

למרות המגמה של צמצום פערים מבחינה מספרית של הופעות שחקנים מרקעים אתניים שונים על פני הפוסטרים בשנים האחרונות, עדיין שחקנים לבנים מופיעים בפוסטרים של סרטים אמריקאיים באופן מתועדף יחסית לשחקנים שאינם לבנים. מגמה זו מפתיעה שכן, בשנים האחרונות חלה עלייה בייצוג שחקנים מקבוצות אתניות נוספות, אך אפליה מובנית עדיין קיימת בייצוג המסחרי.

"למרות שהייצוג של שחקנים שחורים, אסייתים, הודים ולבנים בין השנים 2020-2021 מתקרב  להרכב הדמוגרפי  שלהם באוכלוסיית ארה"ב, זיהינו הבדלים באופן שבו הוצגו שחקנים בני קבוצות אתניות שונות על הפוסטרים", הסבירה ד"ר גלית פורמן אלפרט, מובילת המחקר. פניהם של השחקנים הלבנים נטה להיות גדול ב-25% בממוצע, ומיקומם קרוב יותר למרכז הכרזות מאלה של שחקנים שאינם לבנים.

ד"ר פורמן אלפרט מציינת גם כי "מחקרי מח מהשנים האחרונות מראים שלגודל הדימוי יש השפעה על הזכרון וכי דימויים גדולים יותר, כמו פנים גדולות יותר של שחקנים בפוסטרים, ייזכרו טוב יותר, ולכן באופן טבעי יש לכך גם השפעה על עיצוב התודעה האישית והציבורית שלנו. אפליה מובנית, למרות נראות של צמצום פערים, יכולה להיות בבסיס אפליית מיעוטים מסוגים שונים, כמו גם מגדר למשל״.

החוקרים בדקו גם ייצוג אתני על פי ז'אנר קולנועי והראו ששחקנים לבנים הם הקבוצה המיוצגת ביותר בכל הז'אנרים. ביחס למוצאים אתניים אחרים, שחקנים שחורים נטו יותר להופיע על פוסטרים של סרטי פשע, בעוד ששחקנים אסיאתיים הופיעו יותר על פוסטרים לסרטי פעולה. זה יכול לשקף ייצוג סטריאוטיפי של פרטים המשתייכים לקבוצות אתניות אלו. כמו כן הם הראו כי שחקנים שאינם לבנים מלוהקים בדרך כלל לתפקידים משניים. לדברי ד״ר דימה כגן: ״ממצאים אלה מצביעים על כך ששחקנים שאינם לבנים נוטים להיות מלוהקים יותר לתפקידים קטנים או לסרטים עם עלילות הקשורות למוצאם האתני״.

ממצאי המחקר מעידים על כך שלמרות שהייצוג של שחקנים לא לבנים על פוסטרים של סרטים בהפקה אמריקאית גדל בעשורים האחרונים, עדיין שחקנים לבנים יופיעו לעתים קרובות יותר ובבולטות גבוהה במגוון רחב יותר של ז'אנרים מאשר שחקנים שאינם לבנים.

"המחקר מהווה אבן דרך משמעותית לתעשיית הקולנוע. מתן הגישה האוטומטית לניטור המגוון האתני בתעשיית הסרטים, עשוי להועיל משמעותית למפיקים וקובעי מדיניות ובתקווה, לאורך זמן, להראות שינוי מגמתי בייצוג קבוצות אתניות שונות ובאיכות שלו", סיכם פרופ׳ מיכאל פייר, ראש מעבדת המחקר לשימוש בחקר נתונים לטובת נושאים התורמים לחברה.

קבוצת המחקר כללה את: ד"ר גלית פורמן אלפרט, פרופ' מיכאל פייר וד"ר דימה כגן  מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומור לוי ממכללת אפקה.

מבת הים הקטנה ועד ג'יימס בונד, נושא הייצוג האתני עדיין מהדהד בתעשיית הקולנוע האמריקאי. בשנים האחרונות נרשמה עלייה בייצוג שחקנים מקבוצות אתניות שונות בפוסטרים של סרטי קולנוע אמריקאים, אולם נראה שבכל זאת עדיין קיימת אפליה מובנית. קבוצת מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב השתמשה במודל AI שניתח עשרות אלפי פוסטרים מסחריים, שמצביע על ייצוג נרחב לשחקנים לבנים על פני חבריהם מייצוג אתני שונה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי Nature Humanities and Social Sciences Communications. נושא הגיוון האתני הוא אחד הנושאים הבוערים בסדר היום הציבורי, ובעולם הקולנוע בפרט. תעשיית הקולנוע הפכה למרכיב חשוב בעיצוב תפיסות תרבותיות וחברתיות, כבר משלב הפוסטרים שמופצים לפני יציאת הסרט לאקרנים. רוב המחקרים שנעשו עד היום בנוגע לפוסטרים חלשו על חלק קטן מאוד מהכרזות שפורסמו ונעשו באופן ידני וכזה שלא מכליל ומזהה מגמות מורכבות. קבוצת מחקר בהובלת ד"ר גלית פורמן אלפרט מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בנתה מודל בינה מלאכותית המאפשר להרחיב את היקף הנתונים הנבדקים. למעלה
628

מעניין לקרוא עוד