הכנס השנתי 2024- מחברים בין עשייה ומחקר בחינוך
באיזה אופן ניתן לקדם חיבורים בין עשייה ומחקר התומכים בהתמודדות עם אתגרים בחינוך? איך אפשר לקדם מחקר רלוונטי שימושי לעשייה ולמדיניות החינוכית? אילו קשרים קיימים בין תהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי ובין מחקר בחינוך? כיצד זירות שונות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי עושות שימוש במחקר ובהערכה כפלטפורמה התומכת בעבודתן? ומה ההזדמנויות והאתגרים הכרוכים בכל אלה?
הכנס השנתי השני "מחברים בין עשייה ומחקר בחינוך 2024", עסק בשאלות אלה ונוספות מנקודות מבט שונות של מחקר, עשייה ומדיניות חינוכית. בכנס העמקנו בשיח בנוגע לחיבורים בין השדה היישומי ובין מחקר, בהתייחס לאסטרטגיות מיטביות, לדילמות ולאתגרים. הכנס נתן במה לעשייה מגוונת בתווך שבין מחקר לעשייה חינוכית. בכנס הציגו חוקרים וחוקרות, אנשי ונשות חינוך, מוסדות להכשרת מורים, פילנתרופיה ומגזר שלישי, מתווכי ידע, אנשי ונשות החינוך הבלתי פורמלי.
ציטוטים מרכזיים
ציטוטים מדוברים שונים בכנס
פרופ' יריב פניגר, יו"' המרכז לחקר הפדגוגיה פתח את הכנס באומרו: "הכנס הזה תוכנן להתקיים בשנה שעברה בסוף אוקטובר, וכמובן שלאור הנסיבות הוא לא התקיים. לפני מספר חודשים התחלנו לחשוב מה עושים השנה, החלטנו לקחת את הכנס מהשנה שעברה ולקיים אותו השנה. כשפנינו לאנשים שהביאו נכונות להשתתף בכנס בשנה שעברה - רובם רצו להשתתף בכנס. עם המחשבה התמידית על החטופים שלנו בעזה, החיילים והחיילות, המפונים, וכל מי שנפגע במלחמה הזאת - הכנס הזה מבקש לייצר סוג של נורמליות, לתת תקווה, ולכן הוא חשוב. אנחנו מבקשים להמשיך לדון בשותפות בין האקדמיה לשדה, ואני בטוח שיהיו לנו דיונים פוריים ומשמעותיים היום".
יריב פניגר
פרופ' אדם לפסטיין, מייסד המרכז לחקר הפדגוגיה – שותפויות אקדמיה- שדה ומנהל בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, נתן את הזווית המקומית לסוגיה זאת. הוא אמר כי "למרות האתגרים בעניין זה, הכוללים חוסר יציבות מובנה של השלטון; היעדר תרבות של יצירה, איסוף, ושימוש בנתונים; והיעדר המומחיות הדרושה בקרב רבים מאיתנו החוקרים; יש סיבות לאופטימיות: כל מי שהגיע לכנס הזה מתעניין ועוסק בחיבורים בין מחקר לעשייה. יש עניין הולך וגובר בפילנתרופיה במחקר חינוכי יישומי. גם באוניברסיטאות גובר העניין בהשפעה של המחקר על המשק ועל החברה."
אדם לפסטיין
הדובר המרכזי בכנס היה פרופ' אדם גמראן, נשיא קרן William T. Grant. הקרן מתמקדת בשיפור חייהם של צעירים אמריקאים בגילאי 5-25, צמצום אי השוויון, ושיפור השימוש בראיות מחקריות במדיניות ופרקטיקה המשפיעים על חייהם. פרופ' גאמרן אמר אודות המחקר היישומי הנמצא בלב שותפויות אקדמיה שדה, כי"אנחנו רוצים מידע שיש מי שישתמש בו. מידע שלא נעשה בו שימוש, הוא כמו ספר שאיש לא מוריד מהמדף". הוא הוסיף כי "ברפואה ובהנדסה הסגל האקדמי מתוגמל על העברת הידע הטכנולוגי לציבור. ואולם, לצערינו רוב היחידות במדעי החברה אינן מתמחות בתמיכה בשותפויות אקדמיה – שדה. החוקרים בפקולטות הללו מתוגמלים על פרסומים אקדמיים, ויש מעט מאוד תמריצים על תוצרים בעלי השפעה חברתית". הוא סיים בשאלה "מדוע אנו מתגמלים על יצירת ידע אשר מרחיב את הידע המקצועי האקדמי, אך לא משכילים לתגמל יצירת ידע אשר יש לו פוטנציאל לשנות את העולם?"
אדם גמראן