הזדמנויות חינוכיות בפדגוגיית הסטודיו
מה ניתן ללמוד מפדגוגיית הסטודיו השאפתנית?
שינויים חברתיים, כלכליים ותרבותיים בעשורים האחרונים מחייבים גם את מערכת החינוך לשינויים משמעותיים. בוגרי העתיד של מערכת החינוך יצטרכו לשלוט במיומנויות חדשות ולתפקד בעולם מורכב ודינאמי, שיהיה ככל הנראה, שונה מאוד מהמציאות של ימינו. כמו במדינות רבות אחרות ב-OECD, משרד החינוך הישראלי, מקדם פדגוגיות המדגישות פיתוח מיומנויות יסוד לצד הקניית ידע ובה בעת גם מתמודד עם אתגרים שונים, כגון: כיצד ניתן להעביר מיומנות נלמדת מתחום אחד לתחומי ידע אחרים באופן יעיל; כיצד (והאם) ניתן לשכלל פרקטיקות הוראה ולהתאימן לפיתוח מיומנויות.
על-מנת ללמוד על אתגרים אלה, ולחלץ עקרונות פדגוגיים להתמודדות עמם, חברו יחד בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, האוניברסיטה העברית והמרכז לחקר הפדגוגיה. מטרות השותפות הן לחקור ולפתח פדגוגיות להוראת מיומנויות יסוד באופן המאפשר ומעודד העברה, ולבחון את התנאים הדרושים ליישומן של פדגוגיות אלו. במשך שנים רבות התפתחה בבצלאל מסורת פדגוגית עשירה המטפחת למידה עצמאית, חקרנית, ביקורתית, יצרנית ויצירתית, המאפשרת לבחון רעיונות תיאורטיים לצד יישומם בעולם האמיתי. שותפות זו מבקשת להעמיק את ההבנה של הפדגוגיות שהתפתחו במקצועות האמנות, העיצוב והאדריכלות בבצלאל ולחלץ עקרונות וכלים העשויים לעזור לקדם פדגוגיות דומות במערכת החינוך.