דיאלוג לימודי פורה
פדגוגיה ממוקדת שיח כיתתי לקידום לימוד משמעותי
צורת השיח המסורתית בכיתה, בה המורה מדבר.ת רוב הזמן, התלמידים.ות עונים.ות לדבריו.ה והשתתפותם.ן בדרך כלל קצרה, זוכה לקיתונות של ביקורת כבר עשורים. יחד עם זאת, לא קל לשנות צורת שיח זו, ולמרות ניסיונות רבים לשנותה, היא מגלה עמידות מרשימה. במקביל, בעשורים האחרונים הולכים ומצטברים מחקרים המעידים על הפוטנציאל של צורות שיח בעלות מאפיינים דיאלוגיים. שיח מהסוג הזה נותן הזדמנויות מרובות לתלמידים.ות "לחשוב בקול רם" ביחס לסוגיות, לבעיות ולתפיסות מאתגרות, ומעודד אותם.ן להוביל דיונים ביקורתיים ברעיונותיהם.ן ולחתור לפתרונות ומסקנות משותפים. בהקשר של הוראת שפה, מחקרים רבים הראו כי בכוחו של דיאלוג לימודי פורה שכזה לשפר את מיומנויות האוריינות (קריאה, כתיבה ודיבור), את החשיבה הטיעונית והלוגית, ובאופן כללי את היכולות הלימודיות והקוגניטיביות העצמאיות של תלמידים.ות.
יתרונות אלה של הדיאלוג הובילו לתהליך מחקר ופיתוח משותף, במסגרת צוות הכולל מורות, מדריכות וחוקרים מהאוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, והמרכז לחקר הפדגוגיה. מטרות הפרויקט התמקדו בבחינת הטמעת דיאלוג לימודי, בחקירת גורמים חברתיים וקוגניטיביים המעכבים או מקדמים הטמעה זו ובצעדים לביסוס הבנה טובה יותר של התפתחות מקצועית בתחום.
צוות הפיתוח, שכלל מורות, מדריכות שפה וחוקרות.ים, בנה יחידות לימוד, כלים ומשאבים להובלת דיאלוג לימודי פורה בכיתות ד'–ו'. עבודת הפיתוח התבססה על תוכניות וכלים שפותחו ברחבי העולם ועל התנסויות ויישום בכיתות. יחידות הלימוד התרכזו בטקסטים שכיחים המהווים חלק אינטגרלי מתוכניות הלימוד הרווחות בבתי הספר, והתייחסה להישגים הנדרשים בתוכנית הלימודים הארצית. היחידות יושמו בבתי ספר וכיתות בשנים האחרונות, ובעקבות התנסות זו עברו עדכון ושיפור.