המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה-שדה
חיפוש
חיפוש

מורות פורצות דרך

מורות ומורים שפיתחו מתודולוגיות חינוכיות פורצות דרך ממשיגים, חוקרים ומשפרים את המתודולוגיות

מקצוע ההוראה הוא מקצוע מאתגר במיוחד, ומורים זקוקים לבסיס ידע מקצועי רחב ואיתן על מנת להגשים מגוון רחב של מטרות חינוכיות. לכן, פיתוח של בסיס ידע מקצועי למורים עשוי לשפר את הישגי מערכת החינוך בישראל ובמקביל גם לתרום לביסוס מקצוע ההוראה ולשיפור מעמד המורה. אולם מה טיבו של ידע מקצועי, ומניין הוא מגיע? בעבר, רווחה התפיסה לפיה ניתן לחלק בצורה פשוטה-יחסית בין חוקרים ואנשי פיתוח שמייצרים ידע מקצועי, לבין אנשי המקצוע (במקרה הזה מורים) שצורכים ומיישמים אותו. אולם כיום יש רבים שמערערים על הבחנה זו וטוענים שמורות ומורים מחזיקים בידע מקצועי רב שראוי לנסח ולהפיץ בקנה מידה רחב.

בשנה"ל תשפ"ה הושק פרויקט "מורות פורצות דרך" במסגרת שותפות בין המרכז לחקר הפדגוגיה – שותפויות אקדמיה-שדה, לבין רשת חינוך עתיד, אשר מנהלת 67 מוסדות חינוך, בהם לומדים מעל ל-31,000 תלמידות ותלמידים. מטרת הפרויקט היא להניח את התשתית לפיתוח והפצה של ידע מקצועי בקרב ציבור המורות והמורים, באמצעות פעילות מקבילה בשלושה צירים: המשגה, מחקר, ופיתוח.

השנה, אשר מהווה שנת פיילוט, הצטרפו שלושה מורים מובילים, שכבר מפעילים יוזמה פורצת דרך אשר מגלמת באופן מובלע ידע מקצועי יקר-ערך. לאורך השנה מלווים אנשי צוות המרכז לחקר הפדגוגיה את המורים הללו, במטרה לסייע להם בתהליך שבמסגרתו הידע המובלע הופך למפורש ובר-הפצה. תהליך זה כולל עיון מעמיק בתיאוריות רלוונטיות, איסוף וניתוח של נתונים אמפיריים, ושיפור היוזמה הקיימת באמצעות עיצוב רכיבים חדשים או טיוב רכיבים קיימים.

 

המורים והמורות פורצי הדרך

משה יוסף בחר, תיכון טכנולוגי בקרית מוצקין I יום הורים בהובלת התלמיד

משה, מורה בתיכון טכנולוגי בקרית מוצקין, פיתח שיטה חדשה לניהול יום אסיפות הורים. בניגוד למה שמקובל, בבית הספר של משה התלמידים נדרשים לקיים סדרת פגישות עם כלל המורים המקצועיים עוד לפני אסיפת ההורים, ולאסוף מהמורים משובים על ההישגים וההשתתפות לאורך המחצית. באסיפת ההורים עצמה, התלמידים הם שמציגים להורים ולמחנך הכיתה את מצבם החינוכי והלימודי, והם מציגים את מטרותיהם להמשך וגם מתווים בעצמם דרך כדי לעמוד במטרות אלו. התלמידים לא רק מקבלים משוב, כי אם גם מעניקים משוב בעצמם, דבר אשר מקנה להם מיומנות חשובה של מודעות עצמית, תקשורת בונה, ואף הבנה חברתית מורכבת. כדי לטייב את היוזמה, משה נעזר בתיאוריה של למידה דיאלוגית, והוא מבקש לחקור את מאפייני הדיאלוג השונים שבאים לידי ביטוי בפרויקט בכדי לזהות דרכים לטיובו, וגם כדי להמשיג את עקרונות הפעולה לפני שיופצו.

לקריאת הרקע התיאורטי ליוזמה של משה

רודינה בולוס, תיכון טכנולוגי בירכא I המסע לפולין של נוער ערבי

רודינה, מורה בתיכון טכנולוגי בירכא, מלווה מזה כמה שנים קבוצות של נוער מוסלמי ודרוזי במסעות לפולין שבהם לומדים התלמידים על שואת היהודים באירופה. מבחינת רודינה, מטרת המסע היא ליצור הבנה בקרב התלמידים על אודות הזהות היהודית-הישראלית וגם ליצור חיבורים בין נוער ערבי לנוער יהודי במהלך המסע. בכדי להכין את תלמידיה למסע לפולין, פיתחה רודינה תכנית לימודים ייחודית שמבוססת על תוכניות שפותחו לטובת נוער יהודי. במסגרת השתתפותה ב"מורות פורצות דרך," רודינה מבקשת לכתוב ספר לימוד שניתן יהיה להפיץ בקרב מורות אחרות שמכינות נוער ערבי לקראת המסע לפולין, ומלוות אותו במסע. בתהליך זה מתבססת רודינה על מחקר גדול שנערך על ידי הראשות הארצית למדידה ולהערכה לפני כ-15 שנה, בקרב אלפי בני נוער יהודים, והיא מתאימה אותו לצרכים המיוחדים של תלמידים מוסלמים ודרוזים בישראל.

אינגה דנילוב, תיכון טכנולוגי בקרית מוצקין I מחויבות אישית במסגרת בית ספרית

· אינגה, מורה בתיכון טכנולוגי בקרית מוצקין, מפעילה מזה שנים יוזמה חינוכית במסגרת פרויקט "מחויבות אישית." במסגרת היוזמה, התלמידים – אשר לומדים בבית הספר מקצועות כמו אפייה וקוסמטיקה – פותחים את שערי בית הספר בפני חברי הקהילה ומספקים להם שירותים וסדנאות בחינם. כך למשל, מארחים התלמידים קבוצות של האגודה למלחמה בסרטן לסדנאות אפייה שהם מובילים, כדי לתמוך במטופלות ולעודד אותן. כחלק מפרויקט מורות פורצות דרך, אינגה בוחנת כיצד הפרויקט שלה מתכתב עם תיאוריה של למידה אותנטית, והיא מתעתדת לטייב את היוזמה כך שחוויות הלמידה של התלמידים תהיינה משמעותיות יותר. במקביל, היא שואפת להפיץ את עקרונות הפעולה שתגבש בקרב ציבור המורים הרחב.

לקריאת הרקע התיאורטי ליוזמה של אינגה

צוות השותפות

Images (10)

אביגיל עדין-סורקיס

ד"ר, מנהלת פיתוח, מנהל מו"פ, רשת עתיד
Images (10)

לירון צימרמן

ראש מינהל מו"פ, חדשנות והכשרות, רשת עתיד
לוגו

שירלי עופר

מנהלת שותפויות חינוכיות, המרכז לחקר הפדגוגיה
לוגו

איתן כהן

ד"ר, חוקר בכיר, המרכז לחקר הפדגוגיה

שותפים

רשת חינוך עתיד, הקריה הטכנולוגית עתיד גליל מערבי ירכא, תיכון טכנולוגי קרית מוצקין, המרכז לחקר הפדגוגיה - שותפויות אקדמיה-שדה.

Artboard 1 Copy 3
Screenshot 2025 05 05 110307
Images (10)
LOGO 2 Removebg Preview