המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה-שדה

חיפוש

חיפוש

כתיבה דיאלוגית

קידום מיומנויות אוריינות דרך כתיבה דיאלוגית

במאה ה-21, בעידן מהפכת המידע והטכנולוגיה, כישורי אוריינות מהווים בסיס חיוני להצלחה אקדמית ומקצועית של תלמידים. מחקרים שנערכו בקרב תלמידי כיתות ח' בשנת הלימודים תשפ"ג מספקים הזדמנות ייחודית לפיתוח תוכניות ממוקדות לחיזוק מיומנויות הבנת הנקרא והבעה בכתב. ממצאים אלה, המראים כי כמחצית מהתלמידים מתמודדים עם אתגרים בהבנת הנקרא וביישום מידע בהקשרים חדשים, לצד העובדה ש-33% מהם מדווחים על תחושת מסוגלות נמוכה בלימודי השפה, מדגישים את הפוטנציאל הרב הטמון בתוכניות חדשניות. תוכנית זו נבנתה כמענה לצורך חינוכי משמעותי זה, ומציעה גישה חדשנית המשלבת כלים טכנולוגיים, שיטות הוראה מתקדמות וחשיבה יצירתית, במטרה לחזק את תחושת המסוגלות, להעצים את יכולות האוריינות של תלמידי חטיבות הביניים ולהכינם להצלחה בעולם דינמי ומשתנה.

על מנת להעמיק יכולות אוריינות בחטיבות הביניים באופן כללי, וכדי לתת מענה לצורך בתוכניות ממוקדות כתיבה ותוצריה, חברו יחד רשת החינוך עתיד, מרכז ספרא לחקר המוח בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה, והמרכז לחקר הפדגוגיה. השותפות מתמקדת בפיתוח גישה חדשנית, המשלבת רגש, ערכים ומיומנויות בהוראת שפה. השותפות שמה לה למטרה לקדם אוריינות שפתית באופן המעצים תלמידים ומורים, תוך הטמעת קריאה וכתיבה דיאלוגית בשגרת ההוראה והלמידה, ובמגוון מקצועות רבי-מלל. ייחודה של התוכנית הוא בכך שהיא מתבססת על עקרונות "מסע הגיבור" של ג’וזף קמפבל בתהליך ההוראה, המעניקים לתלמידים מסגרת לחקור את האתגרים האישיים והלימודיים שלהם, ולהבין כיצד ניתן לצמוח ולהתחזק מתוך התמודדות עם קשיים.

מהלך השותפות יתפרס על פני שנתיים וחצי (מחצית תשפ"ד, תשפ"ה, תשפ"ו) ויורכב משלושה שלבים עיקריים: הקמה - תכנון והכנה, בניית תשתית השותפות (במהלך תשפ"ד, 2024). במסגרת שלב זה הוקם צוות היגוי וצוות פיתוח אשר כוללים את כל השותפים לפרויקט. צוותים אלה  אחראיים על בניית מודל הטמעה ופיתוח תוצרים מקצועיים, התנסות ובחינה מתמשכת של תוצרי הפיתוח, שכלולם וטיובם. שנת פיתוח (תשפ"ה, 2025). במסגרת שלב זה גויסו חמישה בתי ספר, בהם צוותי ההוראה משתתפים בתהליך הפיתוח ומתנסים בתכני התכנית בכיתות. במהלך השנה, צוות הפיתוח וצוותי ההוראה יגבשו כלים פדגוגים ומשאבים מקצועיים שיופצו בהמשך ברשת עתיד. הרחבת המהלך לבתי ספר נוספים ושכלול תהליך ההטמעה וההפצה (תשפ"ו, 2026). בשלב זה נמשיך בתהליכי העבודה שהתקיימו במהלך תשפ"ה, תוך התרחבות לבתי ספר נוספים ברשת וגיבוש מודל הטמעה בר-קיימא.

צוות השותפות

Images (10)

אביגיל עדין-סורקיס

ד"ר, מנהלת פיתוח, מנהל מו"פ, רשת עתיד
Images (10)

דגנית יפה ארגז

רת"ח מדידה והערכה, רשת עתיד
Images (10)

לירון צימרמן

ראש מינהל מו"פ, חדשנות והכשרות, רשת עתיד
Unnamed (2)

תמי קציר

פרופ', ראשת מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, אוניברסיטת חיפה
Unnamed (2)

ימית הרוש כהן

דוקטורנטית במרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, אוניברסיטת חיפה
לוגו

מתן ברק

מנהל עיצוב ופיתוח, המרכז לחקר הפדגוגיה
לוגו

שירלי עופר

מנהלת שותפויות חינוכיות, המרכז לחקר הפדגוגיה
לוגו

זיו גולדברג

איש צוות עיצוב ופיתוח, המרכז לחקר הפדגוגיה

שותפים

רשת חינוך עתיד, מכון אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה, המרכז לחקר הפדגוגיה.

Images (10)
Unnamed (2)
LOGO 2 Removebg Preview