
על אודות החוג לפדגוגיה
מצוינות בהכשרה חינוכית
החוג לפדגוגיה ולמידת מורות ומורים של המחלקה לחינוך, באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עוסק בהכשרה ופיתוח מקצועי של עובדי הוראה בכל שלבי הקריירה: טרום הכשרה, סטאז' וליווי מורים. מטרת ההכשרה והפיתוח המקצועי מבוססת על מורכבות שבהוראה והיא לפתח השקפה מקצועית (Professional vision), כלומר: לפתח את היכולת של המורים לזהות ולפרש אינטראקציות משמעותיות של הוראה ולמידה, תוך מתן הסברים וביסוס טענות באמצעות ידע, הבנה ומושגים מקצועיים (Sherin, 2007; Sherin & van Es, 2009).
או במלים אחרות: היכולת לזהות מצבים מורכבים בהוראה שדורשים התייחסות מיוחדת (רגישות), לבחון את הגורמים המעורבים ואת ההשלכות (פרשנות) על ההוראה, להכיר מגוון דרכי התמודדות ותגובות (רפרטואר) ולשקול באופן מושכל את היתרונות והחסרונות של אפשרויות התגובה השונות (שקול דעת) (Lefstein & Snell, 2013).
פיתוח יסודות ההשקפה המקצועית תאפשר למתכשרים להוראה ולמתמחים להתמודד עם אתגרי ההוראה בתחילת דרכם ותהווה בסיס להמשך פיתוח ההשקפה המקצועית במהלך הקריירה (Sturmer et al., 2012). מחקרים הראו כי הדרכה ותרגול יכולים לפתח את ההשקפה המקצועית של מורות מתחילות (Blomberg et al., 2011; Seidel et al., 2013) ועל כך מבוססת תפיסת ההכשרה של החוג.
על מנת ליישם את תפיסת ההכשרה, תכנית הלימודים בחוג כוללת התנסות מעשית אינטנסיבית שמלווה על ידי סדנאות קליניות: סדנא דידקטית ממוקדת תחום דעת וסדנת פרקטיקום ממוקדת סוגיות חינוכיות חוצות דיסיצפלינות. הסדנאות כוללות פיתוח ותרגול של פרקטיקות ליבה גנריות ודיסיצפלינאריות, תרגול ויישום שלהן בגישת חקר הפרקטיקה במחזורי למידה. תהליך זה מסייע להרחבת רפרטואר דרכי ההתמודדות של המורה תוך הפעלת שיקול דעת וביקורתיות.
הקורסים העיוניים בהכשרה מהווים עוגן תיאורטי לתהליך וכוללים את הרציונל (למה) ואת המה (איך), ומאפשרים לפרחי ההוראה להבין באופן רחב ועמוק את תהליכי ההוראה, שבין היתר, מתורגמים לפרקטיקות בהוראה, ולהכיר בחשיבות שלהם. הבנה זו מאפשרת לפרחי ההוראה ליישם את מה שהם מאמנים בו למרות הקשיים בשטח, תוך גילוי גמישות בחלופות המבוססות על הבנה מעמיקה ורחבה של הפרקטיקות.
בוגרינו מספרים
ממרחק הזמן, הבנתי שההכשרה הייתה הרבה יותר מדידקטיקה. למדתי על העולם הרגשי של הילדים, האתגרים החברתיים והרבגוניות בכיתה. היום, אני מבין כמה חשובה היכולת שלי לראות ולהכיל כל תלמיד. תחושת התודה שלי גדלה עם הזמן. ההכשרה שינתה את הבנתי לגבי חינוך ואת תפיסתי כמורה. העקרונות שלמדתי ממשיכים ללוות אותי ועוזרים לי להיות מורה ואדם טוב יותר. תודה על שהכנסתם אותי לעולם הקסום של החינוך ועל התמיכה המתמשכת. אתם באמת הופכים את העולם למקום טוב יותר.

אליחי כהנא
בוגר תעודת הוראה
בעיניי זו הייתה שנה משמעותית עבורי, לימודי ההוראה הקנו עבורי כלים משמעותיים התורמים להתפתחות נזהות המקצועית שלי. היחס האעשי והליווי היו מאוד משמעותיים ותורמים, המרצים היו זמינים וקיבלו בשמחה כל ערעור וכל סקרנות וערעור ופיתול של חשיבה ביקורתית
כל קורס תרם להתפתחות ובניית הזהות שלי כמורה להיסטוריה, ובמיוחד הסדנה הדידקטית והפרקטיקום שליוו מקרוב ובאופן אישי את כל התהליך.

שהאב אלדין מחאגנה
בוגר תעודת הוראה
כבוגר המסלול החד-שנתי להכשרת מורים במתמטיקה, נכנסתי לתכנית עם רקע בהוראה אלטרנטיבית. תעודת ההוראה פתחה בפניי דלתות רבות: הוראת בגרות 5 יח"ל, כיתת מחוננים, והוראה באוניברסיטה בתכנית 'קידומטיקה'. הכרתי אנשים מדהימים והתקבלתי לתכניות שלא העזתי לחלום עליהן קודם. תודה לצוות המרצים המוכשר ולמורה המכשירה. לסטודנטים המועמדים – הכל אפשרי ותלוי רק בכם!

דוד קרין
בוגר תעודת הוראה
אני סטודנטית לספרות עברית, התחלתי לימודי הוראה במסלול חד שנתי ביחד עם שנת הלימודים האחרונה שלי בתואר.
שנת ההוראה הייתה בעבורי תקופה משמעותית מאוד. רכשתי כלים, מיומנויות ופרקטיקות שונות כדי להתמודד במרחב הבית ספרי וגם במרחב האישי בבית שיהיה לי עם ילדיי. בהתחלה נראה לי קשה ללמוד בכיתה וגם להתנסות בבית ספר אבל למהרה גיליתי שההתנסות היא חלק בלתי נפרד מהלימודים העיוניים, והם ביחד עשו את מה שאני היום. למדתי לרכוש ידע וגם ליישם אותו בהתאם לתלמידים.
ההוראה גם תרמה לי אישית , היום יש לי יותר בטחון עצמי, אני יותר מפותחת והעמידה מול קהל הפכה להרבה יותר קלה ונוחה.

תגריד אלכמלאת
בוגרת תעודת הוראה