מה תרצו לחפש?
מה תרצו לחפש?
section-bottom

ד"ר יעל פלדמן-מגור

בית הספר לחינוך, הפקולטה למדעי הרוח והחברה

ד"ר יעל פלדמן-מגור | צילום: דני מכליס

החיים שלי לפני אב"ג:
לאחרונה סיימתי פוסט-דוקטורט במכון הטכנולוגי המלכותי KTH שבשוודיה, בתמיכתו של מכון המחקר השוודי Digital Futures  ומלגת הפוסט־דוקטורט של הקרן הלאומית למדע .(ISF) קודם לכן, הייתי פוסט-דוקטורנטית במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, שם גם השלמתי תעודת הוראה בכימיה ואת לימודי הדוקטורט, בתמיכתה של מלגת המדען הראשי של משרד החינוך ע"ש זלמן ארן לדוקטורנטים מצטיינים. בתקופה זו גם לימדתי במשך חמש שנים סדנה לפיתוח מיומנויות למידה בכימיה במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, חוויה שהעמיקה את הבנתי בתהליכי למידה של סטודנטים. את התואר השני שלי בחינוך עם התמחות בטכנולוגיות למידה, למדתי באוניברסיטה הפתוחה. במקביל ללימודים אלה, עבדתי כחמש שנים ב-״סימולטק״, מרכז לסימולציה רפואית. תפקיד זה שימש בסיס יישומי להתמקצעות שלי בתחום הטכנולוגיה והלמידה. את התואר הראשון במדעי התזונה סיימתי באוניברסיטה העברית.

למה דווקא אב"ג? 
בית הספר לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון מתאפיין במחקר רב-תחומי, וחברי הסגל בו מגיעים מדיסציפלינות מגוונות, בהן הוראת מדעים, טכנולוגיה, פדגוגיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, ייעוץ חינוכי ועוד. שילוב זה יוצר סביבה אקדמית פתוחה ועשירה, המאפשרת שיתופי פעולה מחקריים פוריים לצד אווירה קולגיאלית ותומכת.

מה אני חוקרת? 
המחקר שלי מתמקד בהוראה, למידה והערכה, בעיקר בהוראת המדעים והוראת הכימיה בשילוב טכנולוגיה ודיגיטציה בחינוך. בשנים האחרונות אני עוסקת בעיקר בהיבטים של שילוב אחראי וביקורתי של כלי בינה מלאכותית בחינוך. בהקשרים אלו אני חוקרת מיומנויות ואסטרטגיות למידה, פיתוח אחריות אישית בתהליך הלמידה וחשיבה ביקורתית. שיטות המחקר בהן אני עושה שימוש מגוונות וכוללות שיטות כמותיות מתחום הפסיכומטריקה וכריית הנתונים, לצד שיטות איכותניות כגון ראיונות.

תובנה שלי מתחום המחקר שלי: 
לבחירות שאנו עושים בתהליך הלמידה יש השפעה ישירה על התוצאות. לכן, חשוב שנדע לתכנן את הלמידה שלנו ובמקביל נהיה גמישים לשינויים שהחיים מזמנים. הלמידה אינה תמיד ליניארית, לעיתים אנו נתקלים בקושי או בחוסר הבנה, ורק בשלב מאוחר יותר מגיע רגע ה"אאוריקה", הגילוי, בו הדברים מתחברים. תובנות אלו באות לידי ביטוי גם במחקר שלי, במסגרתו מצאתי שניתן לנבא הצלחה בקורסים מקוונים על בסיס דפוסי הלמידה וניהול הזמן של הלומדים. זיהיתי גם דפוס מעניין של "למידת אינטרוולים", שבו הלמידה אינה מתקיימת בהכרח באופן שבועי, אלא בצבירה של מספר שיעורים ובלמידה מרוכזת אחת לכמה שבועות. בהקשר של בינה מלאכותית, מצאתי שאין תחליף לידע מעמיק של התוכן לצד רכישת מיומנויות למידה ומיומנויות טכניות. ידיעת התוכן מאפשרת חשיבה ביקורתית ותורמת לשימוש מושכל בכלים הטכנולוגיים, שממשיכים להיכנס לעולם החינוך בקצב מואץ.

משהו שלא כתוב ב-CV שלי: 
נשואה לארז, אמא ללביא ותמר ואוהבת לבלות איתם בזמן הפנוי. משפחה היא ערך מרכזי עבורי, לכן אני מקפידה להקדיש זמן גם לאמא שלי, לאח שלי ולמשפחה שלנו בכלל. 

מקור השראה: 
הילדים שלי, ובכלל ילדים, הם מקור השראה עבורי. לראות את ההתפתחות וההבנה שמתגלות כבר מגיל צעיר, את השאיפות והסקרנות שלהם, ואת הדרך שבה הם לומדים וחוקרים את העולם. כל אלו מדגישים עבורי עד כמה חשוב תחום המחקר החינוכי ובעיקר בהבאת המחקר לשטח כפרקטיקה שיכולה באמת להשפיע.

"בהקשר של בינה מלאכותית, מצאתי שאין תחליף לידע מעמיק של התוכן לצד רכישת מיומנויות למידה ומיומנויות טכניות. ידיעת התוכן מאפשרת חשיבה ביקורתית ותורמת לשימוש מושכל בכלים הטכנולוגיים, שממשיכים להיכנס לעולם החינוך בקצב מואץ."

כשאהיה גדולה... 
בילדותי השבתי שאהיה אדריכלית או שאעסוק בתחום העיצוב. היום, אני שמחה על העבודה הנוכחית שלי כחוקרת ומרצה בתחום החינוך הטכנולוגי והמדעי.

אם לא הייתי חוקרת, הייתי עוסקת ב...
עיצוב או הדרכה.

בקיצור נמרץ: 

  • תכנון מדוקדק או ספונטניות? תכנון מדוקדק עם הבנה שאנחנו חיים במציאות משתנה
  • פילאטיס או ספינינג? פילאטיס וטניס
  • בוקר או לילה? אמצע היום
  • קיץ או חורף? קיץ
  • שוק או קניון? שוק
  • קפה נמס או אספרסו? אספרסו
  • מיטיבי לכת או בטן-גב? קודם מיטבי לכת ואז בטן-גב
  • ערב חברים או ערב לבד? ערב חברים
  • אירופה הקלאסית או המזרח הרחוק? אירופה הקלאסית
  • ים או בריכה? ים
  • עיר או כפר? עיר
  • סרט בקולנוע או בינג' בנטפליקס? סרט בקולנוע

 

הכירו את הסגל החדש לשנת 2025-2026 >>