בית-הספר לחינוך

אודות בית הספר לחינוך

הערכים שלנו

Pencil Icons 200X200 Transparent
בגובה העיניים
מחלקה ביתית ואנושית
Bus Icons 200X200 Transparent
חיבור לשטח
חיבור חזק לשדה החינוכי בין המחקר, לפרקטיקה והמעשה החינוכי
Books Icons 200X200 Transparent
רב תחומיות
עיסוק בחינוך על שלל היבטיו: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה של החינוך, הוראה, פדגוגיה ולמידה

השלמה לתזה

  • השלמת תזה היא אפשרות שפתוחה לאנשים שסיימו תואר שני במסלול ללא תזה המעוניינים להשלים תזה.​
  • האפשרות הזו פתוחה רק בפני מי שהצליחו למצוא מנחה שינחה או תנחה אות.ה במחקר שעל בסיסו תכתב עבודת התזה.

  • השלמה לתזה אינה תכנית לימודים לתואר. אבל, היא עשויה לדרוש למידת קורסים – בין השאר יתכן כי תדרשו ללמוד קורס מתודולוגי (אם שיטות מחקר כמותיות ו/או איכותניות לא נלמדו במסגרת התואר השני, או אם המנחה חושב.ת שעליכם להשלים קורס מתקדם יותר), וייתכנו גם קורסים נוספים בהמלצת המנחה.

  • השלמת תזה אינה קבלה ללימודי דוקטורט. כתיבת תזה הנה תנאי הכרחי אך לא מספיק לשם הגשת מועמדות לדוקטורט. אם מבחינתך מטרת השלמת התזה היא להשלים את התנאי הזה לצורך הגשת מועמדות לדוקטורט, חשוב יהיה לתאם ציפיות מול המנחה שלך, וכן לוודא שמכל הבחינות האחרות את.ה עומד.ת בתנאיי הסף ללימודי דוקטורט.

  • ​בהמשך לנקודה הקודמת, קבלה להשלמת תזה, אין פירושה הסכמה של המנחה להנחות אותך לדוקטורט. רק לאחר סיום העבודה בהתאם לתהליך עצמו, לפניו​ת של המנחה ושיקולים נוספים כגון התרשמות גורמים אקדמיים במערכת מהיכולות האקדמיות, אפשר יהיה לשקול המשך למסלול דוקטורט אצל המנחה הזה או מנחה אחר שיסכים להנחות אותך.  ​

  • יכולת ברמה גבוהה של קריאה וכתיבה אקדמית הן באנגלית והן בעברית.
  • עניין ורצון לחבור לקהילה מחקרית בינלאומית, השואפת להבין סוגיות ותופעות מסוימות: התהליך המחקרי דורש הכרות מעמיקה וביקורתית עם הידע בתחום המחקר, ניסוח  שאלות מחקר שתרחבנה את ההבנה של הקהילה באשר לסוגיות ולתופעות הללו, וניהול שיח עם הקהילה האקדמית סביב הסוגיות שהמחקר מתייחס אליהן, באמצעות פרסומים אקדמיים .

  • אפשרות ויכולת לפנות זמן ולהקדיש אותו למחקר: איסוף נתונים שכולל גיוס נבדקים, הרצת ניסוים או עבודת שדה, יכול לדרוש מספר ימים בשבוע במהלך שעות היום. נוסף על כך , נדרש זמן לקריאה, לניתוח ולכתיבה. כל אלו לא יכולים להתרחש מבלי שמופנים משאבי זמן משמעותיים לטובת עבודה זו.

  • אפשרות ויכולת לפנות זמן כדי להשתתף בלימודים, סמינרים מחלקתיים ומסגרות לימוד ועיון נוספות  ​

מציאת מנחה, חבר.ת סגל מן המניין בבית הספר לחינוך: בשונה מקבלה ללימודי תואר שני, אין כל אפשרות להתחיל בתהליך מבלי שמצאת מנחה לתזה. זהו שלב קריטי שיש להקדיש לו תשומת לב מיוחדת כפי שיוסבר בהמש​​ך.

תואר שני M.A בממוצע של 85 ​​​ומעלה או M.Ed בממוצע 90.

אנגלית מתקדמים 2 בציון של 65 לפחות במסלולים מסוימים ובציון 70 לפחות במסלולים אחרים. במקרה בו הציון הוא בין 65 ל69 יש לברר את ציון המינימום עם המנחה.

יש לוודא מול מזכירות המחלקה האם את.ה עומד.ת בתנאי הסף טרם הפנייה למנחים. 

מודגש כי תנאים אלה הינם תנאי סף לרישום ואינם מבטיחים קבלה.

החלטה סופית לגבי הקבלה תיקבע על-פי כלל נתוני המועמד.ת, הסכמת המנחה המיועד וועדת קבלה פנימית (המוסמכת לאשר השלמת תזה).

חשוב לציין כי רבים מהמתקבלים.ות הם בעלי ציונים הגבוהים מתנאי הסף.​

  • מציאת מנחה לתזה הנו תהליך שיש לעשות אליו את ההכנות המתאימות. רב החוקרות והחוקרים מנחים תלמידים רבים, ובאופן טבעי בוחרים להנחות תלמידות ותלמידים שבאים עם רקע אקדמי שמתאים לתחום המחקר שלהם ו/או כאלו שלמדו איתם בעבר.
  • לכן, בעת פניתכם אל מנחה זו או אחרת, על מנת להגביר את הסיכוי שהמועמדות שלכם תשקל ברצינות, עליכם להראות כבר בשלב הפניה, כ​​י יש לכם יכולת להבין את עולם התוכן הכללי שבו המנחה עוסק.ת.

  • הבנה זו של עולם התוכן המחקרי, צריכה להיות מבוססת ידע וקריאה. כלומר, אחרי שעברתם על רשימת המרצים שנמצאת באתר המחלקה, ואחרי שהתרשמתם מתיאור העולם המחקרי שלהם, מומלץ לכם מאוד לקרוא מאמר מדעי או שניים שכתבו (את המאמר כולו, לא רק התמצית שלו), ולשאול את עצמכם האם הייתם רוצים להצטרף לפרוייקט שדומה למחקר המופיע במאמר, מבחינת סוג המחקר שהם עושים (כמותי/איכותני/מעבדה /שדה), השאלות המחקריות שבהן הם מתמקדים והגישות התאורטיות.

  • לא פחות חשוב מכך, שאלו את עצמכם: באיזו מידה הרקע שלכם מתאים למחקר כזה? מה עליכם להוסיף להכשרה שלכם, במבחינת קורסים ומיומנויות כדי להשתלב במחקר כזה? האם ההשקעה שבהשלמת הרקע הזה כדאית לכם?

  • השלב הזה יכול להיות מייגע ודורש זמן, אבל כך גם תהליך ההעבודה על התזה. המידה בה תמצאו עניין אמיתי בלמידה וקריאה על תחום המחקר של המנחה הפוטנציאלי.ת  יכולים ללמד אתכם וגם את המנחה שפניתם אליו.ה על המוכנות שלכם להכנס לתוך תהליך מחקרי.   ​

  • בדקו את רשימת המרצים באתר המחלקה ואת תיאור המחקר שלהם. כאמור אל תסתפקו בקריאה זו בלבד. חפשו מאמרים שלהם וקראו גם אותם.

https://in.bgu.ac.il/humsos/edu/Documents/MA/%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99%20%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8%20%D7%A4%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%90%D7%A8%202024.pdf

  • הכינו את המסמכים הבאים כדי לשלוח להם: 
  • קורות חיים

  • ציוני התואר השני

  • דוגמת כתיבה אקדמית כמו עבודה סמינריונית (מומלץ)

  • הסבר לגבי העניין במחקר באופן כללי, וכיצד עניין זה משתלב בתכניות שלכם בעתיד.

  • הסבר לגבי האופן שבו העניין והרקע האקדמי שלכם תואם את תחום המחקר של החוקר.ת שאליו.ה אתם פונים. בחלק זה של הפניה כדאי להביא לידי ביטוי את הידע שלכם בתחום המחקר של המנחה, ולהצביע באופן ספציפי לאופן שבו אתם רואים את עצמכם משתלבים במחקר שלהם.

  • זכרו, יחד עם זאת, שהמחקר הנוכחי שבו עוסק.ת החוקר.ת הרלוונטי.ת, אינו בהכרח מתמקד בדיוק באותם נושאים שקיימים במאמרים שכבר התפרסמו, ולכן כדאי להיות נכונים להשתלב במחקר שנבנה על גישה דומה, אבל עוסק בתחומים אחרים שחוקר.ת מציע.ה. ​