מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

section-bottom

ד"ר טל יציב

המחלקה לפסיכולוגיה - הפקולטה למדעי הרוח והחברה

 

ד"ר טל יציב | צילום: דני מכליס
ד"ר טל יציב | צילום: דני מכליס

החיים שלי לפני אב"ג:

נולדתי בבאר שבע, וגדלתי בעומר במשך רוב ילדותי. את שלושת התארים שלי השלמתי במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון. הדוקטורט שלי עסק בהבנת התהליכים הקוגניטיביים התומכים ביכולתם של הורים להבין את העולם הפנימי של הילדים שלהם (הרגשות והמחשבות בבסיס התנהגותם) בינקות ובגיל הגן. את הפוסט-דוקטורט שלי עשיתי במרכז לחקר הילד באוניברסיטת ייל שבקונטיקט, שם עסקתי בחקר התהליכים העצביים במוח ההורי, המעורבים בהבנת סימנים רגשיים של התינוק (כגון הבעות פנים ובכי). אני ממשיכה בשיתוף הפעולה עם המרכז לחקר הילד בייל גם היום, ולוקחת חלק בפעילות המרכז כמרצה נלווה (adjunct professor).

למה דווקא אב"ג?

בחיי האקדמיים והמקצועיים גדלתי כאן במחלקה לפסיכולוגיה, שלאורך הדרך היוותה עבורי בית וסביבה נהדרת להתפתח, לפתח סקרנות ולחקור בה. בחיי האישיים, נולדתי וגדלתי בנגב והורי אף הכירו כסטודנטים באוניברסיטה. הצטרפותי לסגל האוניברסיטה מרגישה כמו חזרה טבעית הביתה, ואני מתרגשת לתרום לצמיחתו של דור החוקרות.ים והפסיכולוגיות.ים הבא בקהילה שלנו.

מה אני חוקרת?

המחקר שלי עוסק בתהליכים הקוגניטיביים והרגשיים התורמים להתנהגות הורית מיטיבה ואדפטיבית, והתפתחותם לאורך המעבר להורות (מההיריון, לאורך השנה הראשונה לחיי התינוק). הורות מהווה תפקיד מאתגר ומהותי בחיי מבוגרים, והמעבר להורות הוא שלב התפתחותי הכולל שינויים רבים ברמות שונות – התנהגותית, רגשית, קוגניטיבית, ועצבית/מוחית. בפרט, הורים טריים נדרשים לדאוג לכל צרכיו של בן.ת-אדם חדש.ה המתחיל.ה את דרכו.ה בעולם, ללא יכולת לווסת את עצמו.ה או להסביר את צרכיו.ה. המחקר שלי עוסק בשאלות כגון: איך הורים מצליחים להבין את הצרכים והרצונות של תינוקת.ם, ומהם המנגנונים הקוגניטיביים והמוחיים התומכים בכך? כיצד התהליכים הללו מתפתחים לאורך המעבר להורות? כיצד גורמי סיכון (כגון מצוקה נפשית הורית) וחוסן משפיעים על התהליכים הרגשיים, הקוגניטיביים והעצביים המתעצבים לאורך המעבר להורות? כיצד יכולות אלו באות לידי ביטוי בהתנהגות הורית, באילו מצבים, ומהן השפעותיהן על התפתחותו.ה של התינוק.ת?

המחקר במעבדה שלי ישלב בין שיטות מחקר מגוונות, המודדות תהליכים ברמות הסבר שונות, כולל מדידת פעילות מוחית אלקטרופיזיולוגית (באמצעות EEG) של הורים והורים-לעתיד בתגובה לסימנים רגשיים של תינוקות (כגון פרצופים המביעים מצוקה או שמחה), מטלות ממוחשבות ומודלים חישוביים להבנת תהליכים קוגניטיביים ורגשיים, וראיונות ותצפיות באינטראקציות הורה-תינוק.ת ובהתפתחות התינוק.ת.

תובנה שלי מתחום המחקר שלי:

הורות היא תהליך התפתחותי. על אף שאנו נוטים לחשוב על מוחו של האדם הבוגר כמפותח ובשל, מחקרים חדשים מאפיינים את תהליך המעבר להורות כשלב התפתחותי בבגרות, המערב גמישות ושינויים מוחיים, קוגניטיביים ורגשיים, בדומה לגיל ההתבגרות. תחום המחקר הזה עדיין בחיתוליו, ואני מאמינה שככל שנבין טוב יותר את המעבר להורות כתהליך התפתחותי (אופציונלי!) בחיי המבוגר.ת, ואת השפעתם של גורמי חוסן וסיכון על מהלך התפתחות ההורה, נוכל לתמוך טוב יותר ומוקדם ככל הניתן בהורים, הורים-לעתיד וילדים.

משהו שלא כתוב ב-CV שלי:

בשעות הפנאי אני נהנית לתרגל יוגה ולאפות. בשעות העבודה, כנראה תמצאו אותי עם קפה.

אם לא הייתי חוקרת, הייתי עוסקת ב...

כנראה בחינוך

בקיצור נמרץ:

  • יוגה או קרוספיט? יוגה – ואשטנגה במיוחד
  • סטייק או טופו? טופו
  • מיטיבי לכת או ספא? מיטיבי לכת, אבל לא אתנגד לספא בסיום מסלול
  • רכב או רכבת? רכבת
  • לילה או בוקר? בוקר (אבל רק אם יש קפה טוב)
  • חורף או קיץ? לגמרי קיץ
  • עיר או כפר? כפר שקרוב לעיר
  • מתוק או מלוח? שילוב, אין כמו קרמל מלוח
  • כלב או חתול? חתול, ותעיד על כך כמות הציוד המשרדי בצורת חתולים שקיבלתי כמתנה לאורך השנים
  • פייסבוק או טוויטר? אם הייתי נשאלת לפני כמה חודשים, התשובה הייתה חד-משמעית טוויטר. כיום, לא זה ולא זה...

לחברי וחברות הסגל החדשים בשנת תשפ"ד >>