מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

לראשונה בבאר שבע: מדעי כדה"א והסביבה לתלמידי תיכון

תופעות טבע, שינוי אקלים ודרכי ההתמודדות של האנושות עם אתגרים סביבתיים, אלו הנושאים שיאתגרו את תלמידי התיכונים בבאר שבע שיצטרפו לתוכנית הייחודית. רק מספר מאוד מצומצם של בתי ספר בארץ נהנים עד כה מהפורמט של כיתה ארצית וכעת, עבור תלמידי באר שבע תפתח באוניברסיטה כיתה עירונית שתעניק 5 יחידות בגרות במדעי כדור הארץ והסביבה ואף תאפשר שילוב ביחידת עילית של המודיעין.

התכנית, פרי שיתוף פעולה של המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע, עיריית באר שבע ומחוז דרום במשרד החינוך.

משחר ההיסטוריה התמודד האדם עם השפעתם של רעידות אדמה, התפרצויות הרי געש, מפולות סלעים, שינויי אקלים ושאר תופעות טבע הקשורות בקרקע, באטמוספרה, בסלעים ובים. כעת, הנושא החשוב הזה מונגש גם לתלמיד התיכונים בבאר שבע, בין כתלי האוניברסיטה, על מנת למצוא מענים לכל אלו באמצעות כלים טכנולוגיים ופיתוחים חדשים.

במהלך הלימודים ייחשפו התלמידים לתחומי מדע כגון: מחזור הפחמן וההתחממות האטמוספירה, מבנה כדור הארץ ותיאורית הלוחות, רעידות אדמה וגיאופיזיקה בהיבט סביבתי, אוקיינוגרפיה ומערכות כדור הארץ, מערכת השמש ועוד, ואף יצאו לחקור את השטח ביבשה ובים. הלימודים יתקיימו בפורמט של כיתה עירונית אחת לשבוע במרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע ובמחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

"התופעות הגיאולוגיות בנגב הופכת את האזור לאחת ממעבדות ההוראה הטבעיות הטובות בעולם", הסבירה פרופ' סיגל אברמוביץ' ראש המחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "סביבה ושינויי אקלים אלו נושאים בוערים, כך שאת הידע החשוב הזה כדאי להתחיל לרכוש כבר מגיל תיכון. אנו נמצאים בעידן בו המשק הישראלי משווע לבוגרי מדעי כדור הארץ, ולכן נמצאים מדעי כדור הארץ והסביבה ברשימת התחומים המועדפים לעתודה האקדמאית, לפי בקשת משרד הביטחון ומשרד האנרגיה והמים".

התוכנית פותחה על ידי פרופ' ניר אוריון מהמחלקה להוראת המדעים ממכון ויצמן למדע המכהן גם כמפמ״ר תחום מדעי כדור הארץ והסביבה ותועבר על ידי מורה מקצועית למדעי כדור הארץ, תמר שכטר, בוגרת מכון ויצמן. התוכנית נבנתה כך שתלמידים ותלמידות בחטיבה העליונה (שכבת י') יוכלו לגשת ל-5 יחידות בגרות במדעי כדור הארץ והסביבה, לצד האפשרות לשירות ביחידת המודיעין 9900 עבור אלו שיעמדו בתנאי הקבלה ליחידה.

סיור שנערך במסגרת הקורס 'גיאולוגיה סטרוקטורלית' בנחל פרצים. | צילום: אשר קילום
סיור שנערך במסגרת הקורס 'גיאולוגיה סטרוקטורלית' בנחל פרצים. | צילום: אשר קילום

"זו הפעם הראשונה שקיימת בבאר שבע תוכנית המאפשרת ללמוד באוניברסיטה במסגרת של כיתה עירונית", אמר ד"ר שחר אברמוביץ', מנהל מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "זו תכנית פדגוגית הבנויה לא רק על תכנים אלא גם על שיטת למידה חווייתית הבנויה מהמוחשי למופשט ונבנתה בהקפדה בשיתוף יועצים פדגוגיים."

"העיר באר שבע התברכה באוניברסיטה חזקה ומובילה בתחומים רבים. מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע מאפשר ומנגיש לנערות ונערים הגדלים בעיר להתחבר לידע המקצועי במחלקות השונות באוניברסיטה. בשנה הבאה תיפתח כיתה עירונית עם המחלקה למדעי כדור הארץ. מדע העוסק בחקר התהליכים הפועלים ומעצבים את כדור הארץ שלנו. התלמידות והתלמידים שלנו יזכו לפגוש את המרצים במחלקה, ללמוד מחוקרים מהשורה הראשונה ולהתנסות במעבדות בקדמת הטכנולוגיה", ציינה עירית פררה, מנהלת המחלקה לחינוך על יסודי בעיריית באר שבע.

"מעבר צה"ל דרומה פותח אפשרויות רבות וחשובות עבור תלמידי הדרום כבר משלב התיכון דרך שותפות עם יחידות צה"ל השונות. לימודי תחום העוסק, בין היתר, גם בשינויי האקלים שכולנו חווים ובאופן הדוק גם בפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, כמו יכולת ניתוח, הבנה מרחבית, כושר הבעה בעל-פה ובכתב, נגישות לטכנולוגיה ועוד, הם רווח משמעותי גם עבור התלמידים, גם לצרכיו של צה"ל. כל זה מפתח בוגר עם סל כלים משמעותי - רווח למערכת החינוך כולה ולאזור הדרום בפרט", כך הוסיפה סהר שוקר, מובילת מצוינות ומקדמת תכניות חינוכיות באקדמיה, מחוז דרום משרד החינוך.

"התוכנית מותאמת לצו השעה- קידום ידע מדעי עמוק ונרחב של תופעת החימום העולמי המואץ, שינוי האקלים והתמודדות עם השלכותיו", סיכמה פרופ' אברמוביץ'.

ביום ד', ה-03/05/23, יתקיים ערב חשיפה לתוכנית. לפרטים נוספים >>

התכנית, פרי שיתוף פעולה של המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע, עיריית באר שבע ומחוז דרום במשרד החינוך. משחר ההיסטוריה התמודד האדם עם השפעתם של רעידות אדמה, התפרצויות הרי געש, מפולות סלעים, שינויי אקלים ושאר תופעות טבע הקשורות בקרקע, באטמוספרה, בסלעים ובים. כעת, הנושא החשוב הזה מונגש גם לתלמיד התיכונים בבאר שבע, בין כתלי האוניברסיטה, על מנת למצוא מענים לכל אלו באמצעות כלים טכנולוגיים ופיתוחים חדשים. במהלך הלימודים ייחשפו התלמידים לתחומי מדע כגון: מחזור הפחמן וההתחממות האטמוספירה, מבנה כדור הארץ ותיאורית הלוחות, רעידות אדמה וגיאופיזיקה בהיבט סביבתי, אוקיינוגרפיה ומערכות כדור הארץ, מערכת השמש ועוד, ואף יצאו לחקור את השטח ביבשה ובים. הלימודים יתקיימו בפורמט של כיתה עירונית אחת לשבוע במרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע ובמחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. "התופעות הגיאולוגיות בנגב הופכת את האזור לאחת ממעבדות ההוראה הטבעיות הטובות בעולם", הסבירה פרופ' סיגל אברמוביץ' ראש המחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת בן-גוריון
519

למה הכי כיף ללמוד אצלנו

775
Posts
7741
followers
59
following