מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

מענקי ERC במסלול הצעירים הוענקו לפרופ' ג'ניפר אושר ולד"ר יאיר הרטמן

מענקי ERC יוקרתיים מטעם הנציבות האירופית הוענקו לפרופ' ג'ניפר אושר מהמחלקה לפוליטיקה וממשל וד"ר יאיר הרטמן מהמחלקה למתמטיקה, עבור מחקריהם העוסקים בהשתתפות פוליטית ותורת החבורות, בהתאמה.

בעשורים האחרונים מתקבלים נתונים אודות שתי מגמות גלובליות סותרות: מחד, ירידה ברורה בהשתתפות אלקטורלית בעיקר בקרב קבוצות המעמד הנמוך ומאידך, התגברות בשיעור ההשתתפות בפעילויות שאינן אלקטורליות (כגון מחאה), במיוחד בקרב קבוצות מעמד גבוה יותר. המחקר זוכה המענק היוקרתי עוסק בשאלה כיצד אזרחים משלבים סוגים שונים של פעילות פוליטית שאינה קשורה למערכת הבחירות? כיצד אזרחים משלבים הצבעה, מחאה, או אקטיביזם ברשתות החברתיות בעידן בו אין ייצוג שוויוני לכלל האזרחים?

"הפרויקט שלי מונע ממגמות מעניינות וסותרות בהשתתפות הפוליטית בעשורים האחרונים, ברחבי העולם", מסבירה פרופ' ג'ניפר אושר מהמחלקה לפוליטיקה וממשל. "ברור שאחוזי ההצבעה פחתו בעוד שההשתתפות הלא-אלקטורלית, כמו מחאה, עלתה. החשש העיקרי הוא שמגמות אלו עשויות לתרום לאי-השוויון בייצוג האזרחים. כרגע, אנו יודעים מעט על הקשר הזה בין השתתפות לבין ייצוג. למרות שכולנו מכירים את הדימוי ש'יותר ויותר אנשים יוצאים לרחובות', ישנן עדויות חדשות לנסיגה מדאיגה בשיעור ההצבעה. זהו רגע אידיאלי להשיק את הפרויקט הזה על השתתפות וייצוג בעידן הדיגיטלי".

פרופ' אושר היא פרופסור חבר במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. שימשה כעמיתת מחקר אורחת באוניברסיטת הרווארד ובאוניברסיטת פנסילבניה. מחקריה מתמקדים בקשרים בין דעת קהל, השתתפות פוליטית ותפוקות מדיניות.

פרופ' ג'ניפר אושר (צילום: ג'ורדן קסאווי) ​וד"ר יאיר הרטמן​ (צילום: דני מכליס)
פרופ' ג'ניפר אושר (צילום: ג'ורדן קסאווי) ​וד"ר יאיר הרטמן​ (צילום: דני מכליס)

במענק המכובד זכה גם ד"ר יאיר הרטמן מהמחלקה למתמטיקה. במחקרו משתמש ד"ר הרטמן בכלים הסתברותיים להבנת תכונות של אובייקטים מתמטיים שאין להם כל קשר להסתברות. דוגמה פשוטה לכך יכולה להיות אם נעקוב אחרי נוסעת ברכבת תחתית, שמגרילה שוב ושוב את התחנה הבאה שאליה היא עוברת. באופן מפתיע, מתוך הבנה של הטיול המקרי שלה, ניתן לחשוף, בין היתר, תכונות גיאומטריות של מבנה המטרו.

"אני מבקש ליישם את הרעיון הזה של שימוש בתהליכים מקריים ככלי למחקר תופעות דטרמיניסטיות בהקשר של אלגבראות אופרטורים - תורה מתמטית הקשורה ליסודות הפורמליים של פיזיקה קוונטית", מסביר ד"ר הרטמן. "ישנן שאלות בסיסיות בתורה זו שהקהילה המתמטית מנסה לפתור כבר עשרות שנים, ללא הצלחה. התקווה היא שנקודת המבט החדשה והכלים ההסתברותיים, יסייעו בפתרון כמה מן השאלות האלו".

ד"ר הרטמן חבר סגל במחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב; פוסט דוקטורט באוניברסיטת נורת'ווסטרן. חוקר את תורת החבורות, הילוכים מקריים, תורת הקבוצות הגיאומטרית והתיאוריה הארגודית.

 

מענקי ERC לחוקרים צעירים ניתנים במסגרת תוכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי. זהו אחד ממענקי המחקר היוקרתיים ביותר לחוקרים בתחילת דרכם המדעית המעיד על פוטנציאל מדעי יוצא דופן. מענק המחקר מגיע ל–1.5 מיליון יורו במשך חמש שנים.

מענקים אלו מצטרפים למענק בגובה 10 מיליון אירו שניתן למחקר בינלאומי בהשתתפות פרופ' אהוד מירון מהמכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

​מריה גבריאל, הנציבה האירופית לחדשנות, מחקר, תרבות, חינוך ונוער, אמרה: "אנו גאים בכך שאנו מעצימים חוקרים צעירים ללכת בעקבות סקרנותם. חתני וכלות פרס ERC מביאים עושר יוצא דופן של רעיונות מדעיים, והם בהחלט יקדמו את הידע שלנו. לחלקם כבר יש יישומים מעשיים באופק ואני מאחלת הצלחה לכולם".

נשיאת מועצת המחקר האירופית, פרופ' מריה לפטין, אמרה: "זה תענוג לראות את הקבוצה החדשה הזו של מוחות מבריקים בתחילת הקריירה שלהם, מוכנים לקחת את המחקר שלהם לגבהים חדשים. אירופה כולה - הן ברמה הלאומית והן ברמה האירופית - צריכה להמשיך לגבות ולהעצים את הכישרונות המבטיחים שלה. עלינו לעודד חוקרים צעירים המובלים על ידי סקרנות עצומה ללכת בעקבות הרעיונות המדעיים השאפתניים ביותר שלהם. להשקיע בהם ובמחקר שלהם זה להשקיע בעתיד שלנו".

בעשורים האחרונים מתקבלים נתונים אודות שתי מגמות גלובליות סותרות: מחד, ירידה ברורה בהשתתפות אלקטורלית בעיקר בקרב קבוצות המעמד הנמוך ומאידך, התגברות בשיעור ההשתתפות בפעילויות שאינן אלקטורליות (כגון מחאה), במיוחד בקרב קבוצות מעמד גבוה יותר. המחקר זוכה המענק היוקרתי עוסק בשאלה כיצד אזרחים משלבים סוגים שונים של פעילות פוליטית שאינה קשורה למערכת הבחירות? כיצד אזרחים משלבים הצבעה, מחאה, או אקטיביזם ברשתות החברתיות בעידן בו אין ייצוג שוויוני לכלל האזרחים? "הפרויקט שלי מונע ממגמות מעניינות וסותרות בהשתתפות הפוליטית בעשורים האחרונים, ברחבי העולם", מסבירה פרופ' ג'ניפר אושר מהמחלקה לפוליטיקה וממשל. "ברור שאחוזי ההצבעה פחתו בעוד שההשתתפות הלא-אלקטורלית, כמו מחאה, עלתה. החשש העיקרי הוא שמגמות אלו עשויות לתרום לאי-השוויון בייצוג האזרחים. כרגע, אנו יודעים מעט על הקשר הזה בין השתתפות לבין ייצוג. למרות שכולנו מכירים את הדימוי ש'יותר ויותר אנשים יוצאים לרחובות', ישנן עדויות חדשות לנסיגה מדאיגה בשיעור ההצבעה. זהו רגע אידיאלי להשיק את הפרויקט הזה על השתתפות וייצוג בעידן הדיגיטלי". פרופ' אושר היא פרופסור חבר
507

למה הכי כיף ללמוד אצלנו

775
Posts
7741
followers
59
following