מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומיינדפולנס כנגד מחלת קרוהן

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב זכתה בכ-10 מיליון שקל מקרן הלמסלי עבור המחקר. המענק ניתן לחקר מחלת קרוהן, ובמסגרתו תפותח אפליקציה ייחודית למטופלים.

את המחקר יוביל צוות רב תחומי של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי.

קרן הצדקה ליאונה מ' והארי ב' הלמסלי העניקה כ-10 מיליון שקל לחוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומסורוקה עבור חקר מחלת הקרוהן. כחלק מהמחקר, תפותח אפליקציה שתאפשר רכישה ותרגול של מיומנויות טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומיינדפולנס בקרב חולים במחלת קרוהן.

מחלת קרוהן היא מחלת מעי דלקתית כרונית שבה מערכת החיסון תוקפת את רקמת המעי וגורמת לדלקת בלתי מבוקרת שעלולה להשפיע על חלקים רבים של מערכת העיכול, מהפה ועד לפי הטבעת. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי גם באיברים מחוץ למערכת העיכול בדלקות בעור, במפרקים ובעיניים, בסיבוכי כבד ועוד.

מחלות מעי דלקתיות, הכוללות את מחלת הקרוהן, שכיחות בקרב צעירים ומשפיעות באופן משמעותי על ההיבטים הבריאותיים, הכלכליים, הנפשיים והחברתיים של חייהם. ישנה חשיבות עליונה לשיפור איכות הטיפול, שמירה על איכות חיים ותפקוד תקינים ומניעת סיבוכים שעלולים להיגרם מהמחלה.

את המחקר יוביל צוות רב תחומי של חוקרים מסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי, מקבוצת כללית ומאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בינהם: ד"ר דורון שוורץ ופרופ' אמריטוס שמואל אודס, מהמכון לגסטרואנטרולוגיה בסורוקה והפקולטה למדעי הבריאות; פרופ' אורלי שריד ופרופ' אמריטה ורד סלונים-נבו, מהמחלקה לעבודה סוציאלית, הפקולטה למדעי הרוח והחברה; ד"ר דן וילנצ'יק מהמחלקה להנדסת מערכות תקשורת, הפקולטה למדעי ההנדסה; פרופ' אלון מונסונגו מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה בשיתוף פרופ' קובי מורן-גלעד ממחלקת הבריאות. המחלקה למדיניות וניהול; פרופ' דן גרינברג מהמחלקה למדיניות וניהול בריאות; ופרופסור אמריטוס מייקל פריגר, מהמחלקה לאפידמיולוגיה, ביוסטטיסטיקה, ומדעי הבריאות בקהילה, הפקולטה למדעי הבריאות.

צוות החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב ומסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מקבוצת כללית | צילום: דוברות סורוקה
צוות החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב ומסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מקבוצת כללית | צילום: דוברות סורוקה

הקבוצה היא חלק מקבוצת מחקר ארצית (Israeli IBD Research Nucleus-IIRN) החוקרת את מחלת הקרוהן, ושותפיה הם המרכזים הרפואיים בילינסון, שיבא תל השומר, רמב"ם ושערי צדק.

המחקר הנוכחי, השלישי בסדרת מחקרים במימון קרן הלמסלי, מצביע בבירור על הצורך בפיתוח התערבות המספקת דרכים למטופלים להתמודד עם איכות חיים נמוכה, דיכאון ומצבים נפשיים ירודים והשפעותיהם על תפקודם של מערכת החיסון.

כחלק מהמחקר, תפותח אפליקציה שתעזור לאנשים עם מחלת קרוהן ללמוד מיומנויות קוגניטיביות התנהגותיות ומיינדפולנס באופן מקוון. יתרה מכך, השפעות ההתערבות על איכות חייהם של המטופלים ינוטרו, ותבדק השפעתה על מערכת החיסון והמיקרוביום של המעיים, כמו גם השפעתה הכלכלית על מערכת הבריאות.

ד"ר דורון שוורץ, רופא בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה בסורוקה, וממובילי המחקר: "מחקר זה מהווה צעד קדימה בקידום ההשקפה ההוליסטית הנדרשת מאנשי מקצוע בתחום הבריאות, להתחשב בכל צרכי המטופל והוא רב -מחקר שיתופי מחלקתי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב יחד עם סורוקה המשלב חדשנות ונקודות החוזק של שני המוסדות".

האזינו לפודקאסט:

את המחקר יוביל צוות רב תחומי של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי. קרן הצדקה ליאונה מ' והארי ב' הלמסלי העניקה כ-10 מיליון שקל לחוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומסורוקה עבור חקר מחלת הקרוהן. כחלק מהמחקר, תפותח אפליקציה שתאפשר רכישה ותרגול של מיומנויות טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומיינדפולנס בקרב חולים במחלת קרוהן. מחלת קרוהן היא מחלת מעי דלקתית כרונית שבה מערכת החיסון תוקפת את רקמת המעי וגורמת לדלקת בלתי מבוקרת שעלולה להשפיע על חלקים רבים של מערכת העיכול, מהפה ועד לפי הטבעת. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי גם באיברים מחוץ למערכת העיכול בדלקות בעור, במפרקים ובעיניים, בסיבוכי כבד ועוד. מחלות מעי דלקתיות, הכוללות את מחלת הקרוהן, שכיחות בקרב צעירים ומשפיעות באופן משמעותי על ההיבטים הבריאותיים, הכלכליים, הנפשיים והחברתיים של חייהם. ישנה חשיבות עליונה לשיפור איכות הטיפול, שמירה על איכות חיים ותפקוד תקינים ומניעת סיבוכים שעלולים להיגרם מהמחלה. את המחקר יוביל צוות רב תחומי של חוקרים מסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי, מקבוצת כללית ומאוניברסיטת בן-גוריון בנגב
390

למה הכי כיף ללמוד אצלנו

775
Posts
7741
followers
59
following