מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

יום השפה הערבית: הזדמנות להכיר, ללמוד ולשנות

כמדי שנה, צוין יום השפה הערבית באוניברסיטה כדי לקדם דיון על מקומה ומעמדה של השפה הערבית בישראל, להכיר הקשרים ואוצרות תרבותיים וחברתיים, ללמוד על חשיבותה לערבים ויהודים בכלל ובקמפוס האקדמי בפרט, ולהדגיש את היכולת של שפה לשמש כאמצעי להיכרות, הבנה, כבוד הדדי וחיים משותפים.

לערבית, לצד העברית, יש תפקיד חשוב בתרבות וביצירה בישראל, וגם בניסיון ליצור במקומותינו סינרגיה תרבותית. הדבר נובע בין השאר מכך שהשפה הערבית הינה שפת האם של כ-20 אחוז מהאזרחים במדינת ישראל, של כ-400 מיליון מתושבי המזרח התיכון והיא גם שפת מורשת של רבים באוכלוסייה היהודית.     

במסגרת הפעילות התקיימו הרצאות, סדנאות, פאנלים וקונצרט של מוזיקה ערבית ומוזיקה קלאסית של תזמורת יהודית-ערבית בניצוחו של ניזאר אלח'אטר. בין היתר, במהלך היום, המתעניינים התנסו בלימוד ערבית למתחילים בגישה המתקדמת של "ערבית בערבית", לשמוע הרצאות בערבית על הסיפור הערבי בנגב או על חוויותיהם של סטודנטים ערבים באוניברסיטאות ישראליות, או להגיע להרצאות בעברית כמו גם הרצאות דו-לשוניות (ערבית ועברית) שיעסקו בשירה פמיניסטית פלסטינית, בספרות סורית, בתרבות ערבית-יהודית במצרים ובנושאים רבים נוספים.     

אחד האירועים המרכזיים ביום חשוב זה הוא פאנל בהשתתפות פרופ' סראב אבו רביעה, סגנית נשיא האוניברסיטה לגיוון והכלה ומרצה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון. בדבריה הדגישה סראב את הקשר שהיא רואה בין גיוון והכלה לבין השפה הערבית באוניברסיטה, ובמהלך הדיון היא תשמע מסטודנטים ומרצים רעיונות לקידום מקומה ומעמדה של הערבית בקמפוס.  

  

ד"ר יונתן מנדל
"שפה היא האמצעי התקשורתי האנושי הבסיסי ביותר. שפה קשורה בזהות, בחברה, בתרבות ובתפיסות עולם. ד"ר יונתן מנדל (צילום: דני מכליס)

ד"ר יונתן מנדל מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון ומיוזמי יום השפה הערבית: "שפה היא האמצעי התקשורתי האנושי הבסיסי ביותר. שפה קשורה בזהות, בחברה, בתרבות ובתפיסות עולם. לכן, דרך לימוד של הערבית, היכרות עם הערבית, התוודעות ליצירות ערביות, ודרך מתן מקום של כבוד לשפה ולתרבות הערבית, לא רק השפה מונכחת, אלא גם דוברי השפה. הלוואי שביום הזה נדבר גם על דרכים לקדם את הערבית בשאר ימות השנה".  

 יום השפה הערבית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב התקיים ביוזמתן של המחלקה ללימודי מזרח תיכון ומרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה בפקולטה למדעי הרוח והחברה ובשותפות עם האגודה הסטודנטיאלית. 

לערבית, לצד העברית, יש תפקיד חשוב בתרבות וביצירה בישראל, וגם בניסיון ליצור במקומותינו סינרגיה תרבותית. הדבר נובע בין השאר מכך שהשפה הערבית הינה שפת האם של כ-20 אחוז מהאזרחים במדינת ישראל, של כ-400 מיליון מתושבי המזרח התיכון והיא גם שפת מורשת של רבים באוכלוסייה היהודית.      במסגרת הפעילות התקיימו הרצאות, סדנאות, פאנלים וקונצרט של מוזיקה ערבית ומוזיקה קלאסית של תזמורת יהודית-ערבית בניצוחו של ניזאר אלח'אטר. בין היתר, במהלך היום, המתעניינים התנסו בלימוד ערבית למתחילים בגישה המתקדמת של "ערבית בערבית", לשמוע הרצאות בערבית על הסיפור הערבי בנגב או על חוויותיהם של סטודנטים ערבים באוניברסיטאות ישראליות, או להגיע להרצאות בעברית כמו גם הרצאות דו-לשוניות (ערבית ועברית) שיעסקו בשירה פמיניסטית פלסטינית, בספרות סורית, בתרבות ערבית-יהודית במצרים ובנושאים רבים נוספים.      אחד האירועים המרכזיים ביום חשוב זה הוא פאנל בהשתתפות פרופ' סראב אבו רביעה, סגנית נשיא האוניברסיטה לגיוון והכלה ומרצה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון. בדבריה הדגישה סראב את הקשר שהיא רואה בין גיוון והכלה לבין השפה הערבית באוניברסיטה, ובמהלך הדיון היא תשמע
274

למה הכי כיף ללמוד אצלנו

775
Posts
7741
followers
59
following