מה תרצו לחפש?

מה תרצו לחפש?

מהנגב לחלל: מצלמה היפרספקטרלית שפותחה באוניברסיטה תלווה את החללית 'בראשית 2'

חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו מחוש, מ​צלמה היפרספקטרלית המאפשרת למפות בצורה ברורה את המינרלוגיה והגיאולוגיה של הירח. פיתוח זה ילווה את החללית 'בראשית 2' שצפויה לצאת לחלל במטרה לענות על שאלות מהותיות בנוגע לשהות בחלל או על הירח בשילוב מחקר מדעי.

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו שיטה לצילום היפרספקטרלי המאפשרת לדחוס את כמות המידע אותו מחזירים לכדור הארץ בצורה אופטית. הפיתוח שנרקם במעבדות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ישתלב בלוויין של פרויקט 'בראשית 2' ויצייד אותו במצלמה אשר תאפשר למפות את פני הירח. הועדה המדעית והצוות ההנדסי של בראשית 2 בחרו בטכנולוגיה הזו כניסוי שיספק הזדמנות חסרת תקדים לניתוח ומיפוי מינרלי מדויק ושיטתי, שיקנה הבנה טובה יותר של ההיסטוריה הגיאולוגית על פני הירח.

הניסוי יתבצע באמצעות המצלמה הזעירה שפותחה על ידי פרופ' אדריאן שטרן, פרופ' דן בלומברג, פרופ' סטנלי רוטמן וד"ר יצחק אוגוסט מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הטכנולוגיה ניתנה ברישיון על ידי BGN Technologies , חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון, לחברת Noohra המשתפת פעולה בפרויקט זה עם חברת ImageSat International (I.S.I). המחקר כולל מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה סטייט שיעבדו בשיתוף פעולה עם חברת Noohra וחברת I.S.I הישראליות.

המצלמה מכסה מעל 100 תחומי אורכי גל באור הנראה ובאינפרא-אדום הקרוב, בעלת רזולוציה גבוהה ותצלם אזורים נבחרים של אדמת הירח, כולל אזורים שעד כה הנגישות אליהם הייתה מוגבלת מכדור הארץ – אזורי הקטבים וצידו הרחוק של הירח. התוצרים יתרמו להבנת הרכב החומרים על פני קרקע הירח בדיוק משופר ובכיסוי רחב יותר מבעבר.

ההדמיות ההיפרספקטראליות ישודרו לכדוה"א ובהמשך יפורסמו לכלל הציבור, כאשר הצוות יספק כלי ניתוח ייעודיים לניתוח ההדמיות לציבור החוקרים.

פרופ' דן בלומברג, סגן נשיא האוניברסיטה, ראש המעבדה לחישה מרחוק, יו"ר סוכנות החלל הישראלית וממובילי הפרויקט באוניברסיטה: "הטיסה לחלל של בראשית2 היא משימה לאומית ואוניברסיטת בן-גוריון התגייסה לסייע למטרותיה המחקריות. המדע המתקיים בבן-גוריון ובאוניברסיטאות האחרות הוא בסיס לפריצות דרך בכל תחומי החיים".

פרופ' אדריאן שטרן, ראש היחידה להנדסת אלקטרואופטיקה ופוטוניקה: "המחוש פותח על בסיס מחקר שביצענו במשך העשור האחרון ואני גאה על היכולת להיעזר בו לטובת פריצת דרך מדעית".

פרופ' סטנלי רוטמן, מומחה לעיבוד תמונה רב מימדי במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים: "פיתוח האלגוריתם מאפשר לקבל ספקטרום של הצבע בצורה מדויקת עבור כל אוביקט, מכאן שגם המידע על מהות החומר יהיה מדויק יותר".

ד"ר ג'ימי לוי, מייסד שותף של Noohra: "אנו אסירי תודה על ההזדמנות לתרום למשימת בראשית 2 ונרגשים שאנו מסוגלים להדגים את היכולות הייחודיות של מערכת ההדמיה שלנו. Noohra תרוויח מאוד מהמאמץ הנדרש עבור תכנון ופיתוח המצלמה שתתפרס במשימת בראשית 2 ואנו מודים על התמיכה המתמשכת של החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון והמהנדסים ב-ISI. כמובן, אנו מצפים מאוד לחלוק את הנתונים שנאספו על ידי מערכת ההדמיה ההיפרספקטרלית שלנו עם מדענים וסטודנטים ברחבי העולם כדי להעמיק את ההבנה שלנו לגבי התהליכים הפיזיקליים והכימיים על פני הירח. זהו צעד ראשון עבור Noohra, ואנחנו בטוחים, צעד גדול קדימה לחקר פני הירח".

נועם סגל, מנכ"ל I.S.I: "חברת ImageSat International גאה לקחת חלק במשימת בראשית 2, ובפרט בניסוי החדשני ופורץ הדרך לצד חברת Noohra לחקר תהליכים פיזיקליים וכימיים של פני הירח".

שמעון שריד, מנכ"ל עמותת SpaceIL: "אני מודה לכל חברי הוועדה שסייעו לבחור את הניסויים מתוך שלל ההצעות שקיבלנו מארגונים, אנשי מדע ומוסדות חינוך מהארץ ומהעולם. אני מברך על בחירת הניסויים המשלבים עבודת צוות של חוקרים, אוניברסיטאות וחברות מישראל ומחו"ל, אשר יוכלו יחד להרחיב את הידע האנושי בחלל העמוק ולהוות השראה לדורות הבאים של החוקרות והחוקרים" .

כפיר דמרי, מייסד ומשנה למנכ"ל SpaceIL: "לצד השיאים שבראשית2 צפויה לשבור בהיסטוריית החלל העולמית ובהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת, השקענו מאמץ רב בבחירת הניסויים השונים אשר נשגר איתנו במשימת בראשית2. בחרנו בקפידה את שני הניסויים עבור המקפת כך שישפיעו ככל הניתן לטובת הצלחת משימות עתידיות ארוכות טווח בירח ומעבר לו".

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו שיטה לצילום היפרספקטרלי המאפשרת לדחוס את כמות המידע אותו מחזירים לכדור הארץ בצורה אופטית. הפיתוח שנרקם במעבדות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ישתלב בלוויין של פרויקט 'בראשית 2' ויצייד אותו במצלמה אשר תאפשר למפות את פני הירח. הועדה המדעית והצוות ההנדסי של בראשית 2 בחרו בטכנולוגיה הזו כניסוי שיספק הזדמנות חסרת תקדים לניתוח ומיפוי מינרלי מדויק ושיטתי, שיקנה הבנה טובה יותר של ההיסטוריה הגיאולוגית על פני הירח. הניסוי יתבצע באמצעות המצלמה הזעירה שפותחה על ידי פרופ' אדריאן שטרן, פרופ' דן בלומברג, פרופ' סטנלי רוטמן וד"ר יצחק אוגוסט מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הטכנולוגיה ניתנה ברישיון על ידי BGN Technologies , חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון, לחברת Noohra המשתפת פעולה בפרויקט זה עם חברת ImageSat International (I.S.I). המחקר כולל מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת אריזונה סטייט שיעבדו בשיתוף פעולה עם חברת Noohra וחברת I.S.I הישראליות. המצלמה מכסה מעל 100 תחומי אורכי גל באור הנראה ובאינפרא-אדום הקרוב, בעלת רזולוציה גבוהה ותצלם אזורים
539

למה הכי כיף ללמוד אצלנו

775
Posts
7741
followers
59
following