מכון אבחון תפקודי למידה (מת"ל)
מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה לצורך אבחון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה ותלמידים הלומדים בהם המבקשים התאמות בבחינות וסיוע בלימודים בשל לקות למידה.
על אודות מת"ל - מרכז אבחון תפקודי למידה
מת"ל פותחה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה בסיועם של מומחים ללקויות למידה. המערכת פותחה לשירות אוכלוסיית לקויי הלמידה ביוזמתה של הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, ובמימונה. ועדת ההיגוי של ות"ת בנושא תלמידים לקויי למידה ליוותה את הפיתוח.
מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות - דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.
כלי האבחון של מת"ל
במת"ל שני שאלונים ו-20 מבחנים הבודקים תפקודים קוגניטיביים בתחומים האלה:
שפה (קריאה וכתיבה), תפקודים כמותיים, קשב, זיכרון, תפיסה ומהירות עיבוד כללית.
כלי האבחון של מת"ל פותחו בסיוע ועדות מומחים והם מבוססים על ידע תאורטי עדכני.
יעילותם של הכלים באבחון לקויות למידה נבדקה במחקר רחב היקף שנעשה על סטודנטים בעלי לקויות למידה שונות. במחקר נוסף נאספו נורמות ביצוע ארציות לכל הכלים.
מאפייני המערכת
· כל מבחני מת"ל נעשים באמצעות מחשב.
· בכל שלבי ההיבחנות נוכח בוחן.
· ההוראות לכל מבחן מוצגות על המסך וניתנות להשמעה.
· לפני כל מבחן ניתנות מטלות לדוגמה ולהתנסות.
· המחשב מקליט את כל התגובות המילוליות של הנבחן.
· לכל תגובה נמדד זמן התגובה בדיוק של 7± אלפיות השנייה.
· במערכת בקרות לזיהוי תפקוד שלא בתום לב (התחזות).
למי מיועד האבחון?
האבחון במת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או למי שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.
דרישות סף להתאמה לאבחון במת"ל
ההיבחנות במת"ל אפשרית לפונים הממלאים את כל התנאים האלה:
· מגיל 16
· שליטה בעברית ברמה של שפת-אם (במקרים מסוימים ניתן לאבחן במערכת גם עולים ותיקים ששפת אמם רוסית)
· הידר מוגבלות פיזית הצפויה להפריע להיבחנות באמצעות מחשב (כמו כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות)
· לא נבחנו במת"ל בשלוש השנים האחרונות.
אם אינך עומד באחד מהתנאים א'-ג', או שאינך בטוח בנוגע להתאמת האבחון לצרכיך, תוכל לברר סוגיה זו עם מכון האבחון שבו ברצונך לעשות את האבחון. במכוני האבחון, כל מקרה נבדק לגופו מתוך התייחסות לגילו של הפונה, למאפיינים אחרים שלו, למטרות האבחון, לחלופות האבחון הקיימות ועוד.
פנייה לאבחון
הפנייה לאבחון מתבצעת באמצעות מילוי טופס מקוון. כל ההסברים לביצוע האבחון נמצאים בטופס עצמו.
האבחון במת"ל הוא שירות לציבור הניתן ללא כוונת רווח.
מחיר האבחון הוא 1,827 ש"ח מתוכם 101 ש"ח עבור פתיחת תיק (דמי פתיחת התיק לא יוחזרו).
על מנת שהטיפול בבקשתך יתבצע בהקדם האפשרי:
יש להגיש את שני השאלונים + המסמכים + אישור התשלום על סך 101 ש"ח דמי פתיחת תיק. הקישור לתשלום בטופס פניה לתהליך אבחון
יש לבחור פריט: "תשלום דמי פתיחת תיק- אבחון מת"ל".
עד שבועיים לאחר התשלום יצרו עימך קשר לתיאום מפגשי האבחון.
לאחר התשלום בחנות האינטרנטית, תישלח קבלה אוטומטית תוך 24 שעות למייל שהזנתם באתר התשלומים.
בדיקת ההתאמה לאבחון: עם קבלת המסמכים נבדקת התאמת הפונה לאבחון במת"ל. במקרה של אי-התאמה, או אם יש יסוד סביר לשער שקשייך אינם נובעים מלקות למידה, תופנה לגורם מקצועי מתאים להמשך הבירור.
תהליך האבחון נעשה בשלוש פגישות:
שתי פגישות של כשעתיים כל אחת, המיועדות להיבחנות במבחני מת"ל, ומפגש אחד עם מאבחן מומחה להעמקת הבירור ולקבלת משוב על תוצאות האבחון ועל משמעותן.
המאבחן קובע את האבחנה הסופית בשאלת קיומה של לקות למידה וכן את רמת הסבירות לקיומה של הפרעת קשב וריכוז. האבחנה מבוססת על כל הנתונים שבידי המאבחן, ובהם התפקוד במבחני מת"ל, ההיסטוריה ההתפתחותית והלימודית של הפונה כפי שהיא מתועדת במסמכים המצורפים לפנייה ובשאלון האישי שמילא הפונה, והמידע שנאסף במפגש האישי עם הפונה.
שיתוף פעולה מלא כתנאי הכרחי
תקפותן של מסקנות האבחון מותנית בנכונות הנתונים המונחים לפני המאבחן. לפיכך חיוני שתמסור מידע מלא ונכון ותבצע את המבחנים כמיטב יכולתך. כדי לוודא שתנאים אלה אכן מתקיימים, מת"ל כוללת מערכת של מדדים שנועדו לזהות תפקוד לא סביר או תפקוד שאינו משקף את מלוא יכולתו של הפונה. כמו כן, מת"ל כוללת הליך לבדיקת העקיבות של מכלול הנתונים המשמשים לגיבוש האבחנה. חשוב לדעת כי אם התמונה שתתקבל ממכלול הנתונים תהיה לא סבירה, מוקצנת, או כוללת סתירות פנימיות, המאבחן לא יוכל לגבש אבחנה והמלצות להתאמות ולסיוע, וזאת גם אם יש לך קשיי למידה אמיתיים. אפשר לפנות לאבחון חוזר במת"ל רק בחלוף שלוש שנים מן האבחון הראשון.
קבילות האבחון
האבחון באמצעות מת"ל קביל לצורך הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית בצירוף מסמכים אחרים, הנדרשים על ידי היחידה לבחינות בתנאים מותאמים (במו"ת) במרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
האבחון באמצעות מת"ל קביל לצורך הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינות אקדמיות בכל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידי 'המועצה להשכלה גבוהה' , וכן במוסדות אחרים.
עם זאת, חשוב להבהיר כי המוסדות אינם מחויבים לאמץ את חוות הדעת של המאבחן ואת המלצותיו בדבר מתן התאמות. ההחלטה הסופית בדבר מתן התאמות שמורה לוועדה מקצועית הפועלת בכל מוסד.
היבחנות חוזרת
ככלל, אצל פונים שעברו אבחון מבוסס מת"ל לאחר גיל 18 - האבחון יהיה תקף לכל החיים. אצל פונים שעברו אבחון מבוסס מת"ל לפני גיל 18 - האבחון יהיה תקף לחמש שנים, ולאחר מכן הדרישה לאבחון חוזר תהיה נתונה לשיקול דעתו של המוסד שאליו נמסר האבחון. בכל מקרה, לא ניתן להיבחן בשנית באבחון מבוסס מת"ל ב-3 השנים הראשונות לאחר האבחון המקורי.
סיום
בתום האבחון מופק דו"ח ממוחשב ובו תוצאות התפקוד בכל מבחני מת"ל וחוות הדעת של המאבחן. עותק חתום של הדו"ח נשלח אל הפונה.בדוא"ל.
סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב- עותק מהדו"ח יועבר לוועדה ללקויות למידה. הסטודנט יקבל את החלטת הועדה בצירוף עותק דו"ח האבחון.
בחוות הדעת מצוינת האבחנה הסופית בשאלת קיומה של לקות למידה וכן הערכה בנוגע לסבירות קיומה של הפרעת קשב וריכוז, ובהתאם ניתנות המלצות בנוגע למתן התאמות בבחינות אקדמיות ולסיוע במהלך הלימודים.
יצוין כי קורה לעתים שהתמונה המתקבלת ממכלול הנתונים אינה מאפשרת למאבחן לגבש אבחנה חד-משמעית. במקרים אלה ימליץ המאבחן על פנייה לבירור נוסף.
ערעור
לכל פונה שמורה האפשרות לערער על מסקנות האבחון במת"ל. בקשה לערעור יש להגיש למכון שבו נעשה האבחון בצירוף מכתב המפרט את הסיבות לערעור. בעקבות הפנייה לערעור יעביר מכון האבחון את תיקו של הפונה בשלמותו למכון אבחון אחר של מת"ל, לגיבוש חוות דעת חדשה.
מחיר הטיפול בערעור הוא 256 ש"ח, שישולמו ישירות למרכז האבחון האחראי על חוות הדעת החדשה.
طلاب العرب – المعنيين في تقديم تشخيص تعليمي , عليهم الدخول للرابط المرفق
مهم جدا: عليكم تسليم الملفات المطلوبة وايضا الاستمارة.
لاستفسارات اخرى, عليكم التوجه ل حانا مامو – من قسم عمادة شؤون الطلاب , غرفة 235 بناية 70 – الطابق الثاني. (الطابق القديم).
هاتف: 08-6479487, ايميل: hannahm@bgu.ac.il
יצירת קשר:
חנה ממו - 08-6479487
שעות מענה טלפוני- ימים ראשון-חמישי, בין השעות: 14:00-11:00.
יוליה מייף - 08-6472356
שעות מענה טלפוני- בין יום ראשון לרביעי, בין השעות: 13:00-10:00.
אם אין מענה במספר מסוים, יש לנסות את המספר השני.
בכל שאלה יש לפנות במייל: diaginst@bgu.ac.il
לעמוד שאלות ותשובות בנושא אבחון תפקודי למידה, באתר מרכז ארצי לבחינות ולהערכה