תואר שני
תוכנית לימודים לקראת התואר מוסמך (MA)
לימודי התואר השני בעבודה סוציאלית (MA) במחלקתינו מספקים לסטודנטים ידע מתקדם בהבנת האדם והמערכות החברתיות, בהתערבויות מקצועיות ובמחקר. הסטודנטים מקבלים כלים המאפשרים להם להרהר על עבודתם ועל עצמם, לבחון דרכים חלופיות להתערבות, לתכנן התערבות המכוונת לתוצאות, לתעד אותה ולהעריכה. הם לומדים להשתמש בתיאוריות ובידע מבוסס מחקר. סטודנטים אשר בוחרים לכתוב עבודת תיזה, מקבלים מעטפת תומכת של קורסי שיטות מחקר והנחיה אישית צמודה.
תכנית הלימודים מכשירה סטודנטים בחמש מגמות: עבודה סוציאלית עם ילדים ומשפחות, עבודה סוציאלית אינטגרטיבית, עבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש, עבודה סוציאלית בטיפול באמצעות אומנויות, ועבודה סוציאלית טיפולית לקידום צדק חברתי.
הסטודנטים בתכנית נחלקים לבעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית, המבקשים להתקדם בלימודיהם המקצועיים, וסטודנטים מצטיינים בעלי תואר בוגר במדעי החברה והרוח, ניהול, מדעי הבריאות ומשפטים, מתכנית ההשלמה (ראו "תוכנית השלמה").
מטרות התכנית
אנו מחויבים לפיתוח מנהיגות מקצועית המאופיינת במצוינות אקדמית ומעשית, אשר תשפיע לאורך זמן על חייהם של קהילות ויחידים בנגב ובכל הארץ. מחויבות זו משתקפת במטרות הבאות:
מבנה התוכנית ומשך הלימודים
נתיב מחקרי |
נתיב כללי |
סוגיות ומושגי יסוד בטיפול פסיכוסוציאלי (2 נק"ז) |
סוגיות ומושגי יסוד בטיפול פסיכוסוציאלי (2 נק"ז) |
חשיבה מדעית (2 נק"ז) |
חשיבה מדעית (2 נק"ז) |
ביטחון סוציאלי בישראל (2 נק"ז) |
ביטחון סוציאלי בישראל (2 נק"ז) |
קורסי המגמות (12 נק"ז) |
קורסי המגמות (12 נק"ז) |
קורסי בחירה (6 נק"ז) |
קורסי בחירה (18 נק"ז) |
שיטות מחקר כמותיות או איכותניות (4 נק"ז) |
|
עבודת גמר (8 נק"ז) * |
|
36 נק״ז |
36 נק״ז |
* מומלץ כי עבודת גמר תהיה בנושא הקשור למגמה/התמחות |
משך הלימודים בתכנית המוסמך הוא שנתיים, והם כוללים יום לימודים אחד בשבוע (בשנה א' הלימודים מתקיימים ביום שני; בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום שלישי).
הסטודנטים נרשמים לאחת מחמש המגמות: עבודה סוציאלית עם ילדים ומשפחות, עבודה סוציאלית אינטגרטיבית, עבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש, עבודה סוציאלית בטיפול באמצעות אומנויות, ועבודה סוציאלית טיפולית לקידום צדק חברתי. הלימודים בכל אחת מהמגמות הם בהיקף של 12 נק"ז.
בכל אחת מהמגמות פתוחים בפני הסטודנטים שני נתיבי לימודים:
- נתיב מחקרי, הכולל כתיבת עבודת גמר (תיזה). אנו מעודדים את הסטודנטים להתנסות במחקר ולהשתתף בפעילות המחקרית של הסגל. מי שלומדים בנתיב זה מחוייבים בקורסי מחקר בהיקף של 6 נק"ז. כתיבת עבודת הגמר היא בהיקף 8 נק"ז. כתיבת עבודת גמר נעשית בליווי מנחה מסגל החוקרים של המחלקה.
- נתיב כללי, הכולל בחינת גמר בכתב ובעל פה (ללא כתיבת תיזה).
מגמות המחלקה ובעלי תפקידים
המגמה לילד ומשפחה נועדה לפתח מיומנויות טיפול בילדים ובמשפחות. תלמידי המגמה לומדים קורסים כמו, מבוא תיאורטי לטיפול משפחתי והתיאוריה המערכתית, פרקטיקום לטיפול משפחתי, פרקטיקום לטיפול בילדים והורים. הסטודנטים מתנסים בעצמם בטיפול בילדים ומשפחות.
ראש המגמה לעבודה סוציאלית עם הילד והמשפחה | ד"ר יובל סער-הימן
המגמה האינטגרטיבית מעניקה ידע רב-תחומי בתיאוריה ופרקטיקה של עבודה סוציאלית. הסטודנטים רוכשים טווח רחב של ידע ומיומנויות - כדוגמת התערבויות קוגנטיביות-התנהגותיות, התערבות פרטנית, וכן נגיעה בתחומי העבודה עם ילדים ועבודה עם משפחות המתמודדות עם חולי כרוני של אחד מבני המשפחה.
ראשת המגמה לעבודה סוציאלית אינטגרטיבית | ד"ר שני פיצ'ו
shani.pitcho@gmail.com
המגמה לבריאות נפש מעניקה לסטודנטים ידע בעבודה עם בעיות והפרעות פסיכיאטריות במערכות הרווחה, הבריאות ובמערכת בריאות הנפש. הנושאים הנלמדים נוגעים לאבחון, טיפול ושיקום. נלמדות שיטות אבחון קלאסיות וחדשניות, שיטות התערבות עדכניות בגישות הקוגניטיבית-התנהגותית והתערבויות קצרות מועד. נלמדות גישות חדשניות לנושא השיקום כמו מודל ההחלמה, שיתוף מתמודדים ועוד.
ראשת המגמה לעבודה סוציאלית בתחום בריאות הנפש | פרופ' גליה מורן
המגמה לטיפול באמצעות אמנויות היא תכנית ייחודית המספקת כלים מתחום ההבעה במטרה להעשיר את ארגז הכלים של העובד הסוציאלי במסגרות עבודה פרטנית, משפחתית וקהילתית. שילוב הגישה היצירתית שואף להעצים את המימד ההומניסטי של העבודה הסוציאלית, לתת מקום לקול הייחודי וליצירתיות של הפונים ושל העובדים הסוציאליים ולאפשר גישור בין תרבויות ומתן קול לאוכלוסיות מושתקות. לקוחות רבים הזקוקים לשירותיהם של עובדים סוציאליים מתקשים לבטא את קשייהם וחוויותיהם ולהמשיגם מילולית בין אם בשל רקע תרבותי שונה, גיל, או סיבות אחרות. השימוש באמצעים אמנותיים בלתי מילוליים (ציור, פיסול, דרמה, מוסיקה ותנועה) נועד לשפר את התקשורת עם לקוחות מסוג זה.
ראשת המגמה לעבודה סוציאלית בטיפול באמצעות אמנויות | פרופ' אפרת הוס
מגמה ייחודית וחדשנית המייצרת קשרים בין עבודה טיפולית לבין רעיונות של צדק חברתי ברוח העבודה הסוציאלית הביקורתית. המגמה מאפשרת ללומדות/ים להעמיק את הידע הטיפולי בגישות פסיכודינמיות עכשוויות ולחדד את ההבנה לגבי השפעתם של גורמים, כמו גיל, מעמד, צבע, תרבות, מוגבלות, אתניות, או זהות מגדרית על הנפש ועל היחסים הבינאישיים. נלמדות דרכי התערבות רלבנטיות. הקורסים כוללים למידה של תיאוריות ביקורתיות, טיפול פוליטי, טיפול אינטר-סובייקטיבי וטיפול פמיניסטי.
ראשת המחלקה וראשת המגמה לעבודה סוציאלית טיפולית לקידום צדק חברתי | פרופ' מיכל קרומר-נבו