מחקר במחלקה
מחקר וחדשנות במחלקה לניהול
המחלקה לניהול מעודדת שילוב במחקר ומציעה אפשרויות למחקר מודרך ומסלול ייחודי למצטייני מחקר. בנוסף, החוקרים במחלקה פעילים בתחומי המחקר שלהם, משתתפים בכנסים ומפרסמים את מחקריהם בכתבי עת, במטרה לקדם את הידע והמחקר בתחומי הניהול.
תחומי המחקר במחלקה
תחום המחקר, הלימוד והתעסוקה בתחום המימון נחלקים לשלושה ענפים עיקריים: השקעות ובחינת כדאיותן, מבנה הון של חברה והשפעתו עליה וכן תחום הממשל התאגידי. בתחום ההשקעות, ובחינת כדאיות השקעות. שאלות כמו "כמה ובאלו אופנים צריך משק בית לחסוך בשנות העבודה על מנת שהחסכונות שיצבור יספיקו למחיה ראויה בשנות הפנסיה?" או "עד כמה נרצה לסכן חסכונות שנצברו במהלך שנים ארוכות?" מערבות שיקולים של סיכון ותשואה. על מנת לענות על שאלות שכאלה עלינו להבין כיצד נקבע מחירן והסיכון של מניות, איגרות חוב, ונכסים מורכבים מעט יותר. התעסוקה בתחום זה עיקרה בבנקים, בתי השקעות, מנהלי תיקים, חברות ביטוח וכדומה.
התחום השני עוסק בשאלה "כיצד חברות עסקיות מממנות את פעילותן?" אף ששני הכלים העיקריים הם חוב (הלוואות מהציבור) והון עצמי (מניות), היחס בין שני הכלים הללו, התשואות המשולמת בגינם, הסיכון שהם מטילים על הפירמה ושאלות נוספות מהוות בסיס רחב למחקר ולימוד. יתרה מכך, מאחר שהדירקטוריון וההנהלה הבכירה בפירמה מקבלים החלטות בעניינים אלה, והשכר שהם מקבלים תלוי בהחלטות אלה, עולות שאלות הקשורות לנאמנות ההנהלה. שאלות כמו האם ההנהלה נאמנה לעצמה או לבעלי עניין אחרים בחברה? או מה השכר ומבנה התמריצים הרצוי למנהלי החברה הם ליבת התחום השלישי של הממשל התאגידי והתעסוקה בתחומים אלה עיקרה בחברות עסקיות, גדולות וקטנות, מכל התחומים וכל הענפים. תחומים אחרים הקשורים לעולם המימון הם הכרת ענפי הביטוח והפנסיה, הקשר של החלטות פיננסיות לפסיכולוגיה, הקשר של שוקי ההון למשברים פיננסיים ועוד.
חברי הסגל במחלקה לניהול בתחום המימון: פרופ' חיים קידר-לוי, ד"ר מוסי רוזנבוים
מחלקת השיווק הינה פונקציה מרכזית בכל ארגון עסקי. מטרתה היא ליצר ערך על-ידי הבנה מעמיקה יותר של צרכי הלקוחות. על היחידה לזהות מוצרים פוטנציאלים עבור השוק ולאחר מכן לקבוע אסטרטגיה למיתוג המוצר, ניהול הלקוחות ותימחורו.
חברי הסגל במחלקה חוקרים מגוון רחב של נושאים הקשורים לתחומים אלה. במחקרינו, אנו מנסים להבין טוב יותר את האופן שבו צרכנים משתמשים במידע לצורך ביצוע החלטות, וכיצד החלטות אלה משפיעות על האסטרטגיה של החברה לפיתוח מוצרים חדשים, ניהול תהליכים, מיתוג ומאמצי שיווק אחרים.
התפתחויות משמעותיות בשווקים המודרנים פותחות לנו הזדמנויות חדשות לחקור ולתרום להבנת התהליכים שהוזכרו. העולם הדיגיטלי, ומנועי החיפוש בפרט, שינו את דפוסי הקנייה והצריכה, כמו גם את אופן השגת המידע ע"י צרכנים. רשתות חברתיות ותוכן דיגיטלי שנוצר על ידי הצרכנים עצמם, שינו באופן ניכר את דרך קבלת החלטות הרכישה שלהם וכן את האופן בו הם בוחנים מותגים וחברות. כיום, יותר מתמיד, צרכנים מושפעים מגורמים חברתיים. מאידך, יותר חברות מכירות בעובדות אלו ולפיכך מקצות משאבים בבנייה מחודשת של אסטרטגיות שיווקיות שיתאימו לסביבה העסקית המודרנית. כל אלה, מעניקים לנו הזדמנויות רבות לחקור ולהבין, ובכך להשפיע על דרך קבלת ההחלטות, הן של חברות והן של צרכנים.
תחומי המחקר הנחקרים על ידי חברי המחלקה כוללים:
- התנהגות צרכנים וקבלת החלטות תחת השפעות רגשיות והשפעות לא מודעות שונות.
- חדשנות, ניהול תהליכי חדשנות, וניהול טכנולוגיות וידע
- אסטרטגיות עסקיות.
- חקר אימוץ מוצרים חדשים תחת השפעות חברתיות (רשתות חברתיות ופה-לאוזן) והשפעות המידע המופץ ע"י חברות.
- חקר התנהגויות פרו-חברתיות, ובחינת המאפיינים המשפיעים על החלטות תרומה בפלטפורמות גיוס שונות.
חברי הסגל במחלקה לניהול בתחום השיווק: ד"ר קובי מורבינסיקי, ד"ר סתו רוזנצוויג, ד"ר הילה רימר.
הינו שדה מחקר הבוחן כיצד התנהגותם של יחידים, צוותים וארגונים בכללותם משפיעה על סביבתם. לפיכך, חקר ההתנהגות הארגונית מנסה לסייע לשיפור הביצועים שלכלל הרמות הארגוניות (יחידים, צוותים וארגונים),ומנסה להבין את האלטרנטיבות המעשיות העומדות בפני מקבלי ההחלטות.
דוגמאות לתחומי המחקר של חברי הסגל בתחום:
- ברמת היחיד: קבלת החלטות, תפיסת זמן, רגשות, תוקפנות ומוטיבציה.
- ברמת הקבוצה: מנהיגות, משא ומתן, מחקר בין תרבותי, צוותי עבודה, התנהגות פרו ואנטי-חברתית.
- ברמת הארגון: ניהול תורים, ניהול ארגוני שירות לקוחות, תרבות ארגונית.חברי הסגל במחלקה מתחום מדעי ההתנהגות חברים בשני מרכזי מחקר:
- המרכז לקבלת החלטות ופסיכולוגיה כלכלית(DMEP) Decision Making and Economic Psychology זהו מרכז בין-פקולטי המקיים סמינר שבועי, וכנס דו-שנתי בשיתוף עם המרכז לרציונאליות באוניברסיטה העברית.
- המרכז לחקר ההתנהגות: למרכז זה ישנה מעבדה, בה מתקיימים ניסויים, ומקיים סמינר דו-שבועי בנוסף למחקרי מעבדה, חברי הסגל בתחום חוקרים התנהגות בארגונים במגוון רחב של סקטורים (לדוגמא, בתי חולים, צבא ותעשיית ההי-טק).
חברי הסגל במחלקה לניהול בתחום ההתנהגות הארגונית: ד"ר דורית אפרת טרייסטר, ד"ר שרון ברקן, ד"ר אוריאל הרן, ד"ר אלון ליסק, ד"ר סימון מורן.
במחלקה ובפקולטה מתקיים מחקר מגוון, גם מבחינה מתודולוגית וגם מבחינה תכנית, של סגל המחלקה ותלמידי מחקר (לתואר שני ושלישי) בסוגיות אתיות וחברתיות בעסקים. מבחינה מתודולוגית המחקר כולל גם מחקר תיאורטי וגם מחקר המבוסס על איסוף וניתוח נתונים (בעיקר נתונים כמותיים מבוססי שאלונים או על בסיס ניסויים התנהגותיים במעבדה). מבחינה תכנית המחקר מתמקד בסוגיות האתיות של כול אחד מתחומי הליבה של מנהל עסקים, ובעיקר בהקשר של אתיקה בשיווק, אתיקה בארגונים, מנהיגות, יזמות ועוד.
כמו כן יש פעילות מחקרית יישומית בסוגיות של קיימות וארגונים חברתיים. ציר מחקר נוסף הוא סקטוריאלי יותר ומתמקד בהבנת האתיקה המקצועית וההתמודדות האתית של בעלי מקצוע, נותני שרות ומומחים עם בעלי עניין שונים ודילמות אתיות ייחודיות למקצוע.
חברי הסגל במחלקה לניהול בתחום אתיקה בעסקים, חברה וקיימות: ד"ר יותם לוריא.
לתשומות המחקר של המחלקה לניהול
המחלקה לניהול מובילה מחקר אקדמי ויישומי ברמה בינלאומית, במטרה לקדם את הידע בתחומי הניהול ומנהל עסקים. חוקרי המחלקה פעילים בתחומי המחקר שלהם ומפרסמים את מחקריהם בכתבי עת מוערכים, תוך שאיפה מתמדת לחדשנות והשפעה בעולם הניהול.
מחקר מודרך
מחקר מודרך הוא קורס בחירה ייחודי וחוויתי בניהול, הכולל עבודה בצוות מחקר של חבר או חברת סגל בפקולטה לניהול. הסטודנטים עובדים בצמוד למנחה, לוקחים חלק במחקר שמתבצע באוניברסיטה, ומקבלים היכרות עם עולם המחקר האקדמי.
כלי מחקר - Qualtrics
Qualtrics (קוולטריקס) היא תוכנה המשמשת לבנייה והעברה של שאלונים מקוונים (ממנה גם ניתן להכין שאלונים מודפסים).
זוהי תוכנה ידידותית מאוד, קלה מאוד ללימוד ולשימוש. על אף פשטות השימוש, ניתן להשתמש בתוכנה למחקרים מורכבים (כולל מערכים ניסויים מורכבים). למשל:
ניתן לבנות גרסאות שונות ולהקצותן אקראית לקבוצות שונות, ניתן לשנות את סדר השאלות באופן אקראי. התוכנה מספקת קבצי נתונים ללא צורך בקידוד, ואף ניתוחים סטטיסטיים בסיסיים.
הגישה לתוכנה נעשית דרך האינטרנט: לכל משתמש יהיה חשבון אליו הוא נכנס דרך אתר האינטרנט של התוכנה, ויכול להתחיל לעבוד. כל השאלונים והנתונים אף הם נשמרים באינטרנט (כל אחד יכול לבנות ספריות אליו רק הוא יוכל לגשת).
הגישה לעבודה על התוכנה אפשרית מכל מחשב. העברת השאלונים יכולה להיעשות במעבדה או לחילופין, ניתן לשלוח למשתתפים קישור, שיוביל אותו לשאלון.
התוכנה נרכשה למטרות הוראה ומחקר. סטודנטים וחוקרים באוניברסיטאות מובילות רבות כבר נהנים מהשימוש בתוכנה. התוכנה מאפשרת בנייה קלה מאוד של שאלונים (וגם ניסויים מורכבים הדורשים רנדומיזציה של תנאים וכדומה), איסוף נתונים קל ויעיל, חיסכון בהשקעה בקידוד, ניתוח נתונים בסיסי.... בקיצור: חזית הטכנולוגיה המחקרית.
כל חברי הסגל והסטודנטים במחלקה מורשים להשתמש בתוכנה. חשוב לנו מאוד שכל הסטודנטים במחלקה ישתמשו בה בכל פעם שהם נדרשים להכין שאלון במסגרת קורסים שונים.
קל מאוד ללמוד כיצד ניתן לעבוד על התוכנה. תוך פחות מרבע שעה תוכלו לבנות שאלון.
החברה המשווקת את התוכנה מקיימת הדרכות מקוונות למרצים ולסטודנטים.
החברה גם תספק תמיכה לכולם בעת הצורך.
אנא עקבו אחר תאריכי ההדרכות המכוונות.