
דנה ודר-וייס
אודות
הקבוצה לחקר הלמידה בסביבות בלתי פורמליות פועלת מתוך ההנחה שלמידה מתרחשת לאורך ולרוחב החיים, במגוון של סביבות ואינטראקציות, גם כאלה שאינן מכוונות ללמידה. יתירה מכך, אנו מניחות שבכל שלבי החיים, מרבית הלמידה, והלמידה הכי משמעותית, מתרחשת בסביבות שאינן מעוצבות לצורך למידה, כלומר מחוץ לכיתות ולמסגרות לימוד פורמליות אחרות. עם זאת מרבית המחקר החינוכי מתמקד בלמידה בסביבות פורמליות ורק מעט ידוע על למידה בסביבות אחרות. הנחה נוספת בבסיס הפעילות שלנו היא שלמידה היא תהליך רב מימדי, שכולל מרכיבים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים, המתרחש בתוך הקשר חברתי-תרבותי.
בהתאם לכך, אנו שואפות לקדם את ההבנה של תהליכי למידה, על מרכיביהם השונים, בהקשרים שחורגים מגבולותיה הפורמליים של הכיתה. החוקרות בקבוצה בוחנות תהליכי למידה מקצועיים של מורות תוך כדי עבודתן בישיבות צוות בבתי הספר (on-the-job learning) ושל אנשי חינוך בלתי-פורמלי, למידה מזדמנת של מדע בחיי היומיום במשפחה, למידה במוזאונים ובמכינות קדם צבאיות, למידה בבתי ספר אלטרנטיביים ועוד. רבים מהמחקרים של חברות הקבוצה מתמקדים בהיבטים רגשיים-חברתיים של הלמידה, כגון: רגשות, זהות, דמוי-ציבורי (FACE), מוטיבציה, ויחסי כוח והיררכיה (למשל של מורות ותיקות מול צעירות, של תלמידות מול חברותיהן ושל הורים מול ילדיהם). על מנת לבחון תהליכים אלה, את הגורמים המעורבים בעיצובם ואת ההשלכות שלהם, אנו עושות שימוש בגישות ושיטות מחקר מגוונות, איכותניות וכמותיות, מבוססות תצפיות, שאלונים וראיונות, ניתוח שיח, ניתוח וידאו מולטי-מודלי, ניתוח סטטיסטי ועוד.